Håll- och lastplats? (Signaler/säkerhet)
Tråden avser termen "hlp" i infrastrukturell mening. Dess trafikala innebörd (bemanning, redovisning, kassatjänst etc) förbigås.
"Hlp" tycks aldrig ha förekommit som definierad Säo-term, i vart fall inte efter 1929. Kombinationen hp+lp ansågs troligen självklar. I linjeböcker skrivna efter 1941 och 1947 års Säo (1948 års Sär på smalspår) används "hlp"
konsekvent. Med 1959 års Säo övergår linjeböckerna till "lp". Trots att termen egentligen inte passar för en plats med persontrafik. Även "lp" har särskild betydelse trafikalt.
En plats för linjelastning var inte trafikplats, i vart fall inte i modernare tid. Mjölkborden på linjen Beted-Skillingsfors stod ej i linjeboken utan bara som anmärkningar i tdtboken. De hade inga namn utan angavs bara med km-tal.
1994 års definition av "hp" torde vara en ren språkförbättring. Växlarna är ju de kritiska punkterna som skall säkras. Ett kvarliggande spår utan växel saknar trafiksäkerhetsmässigt intresse.
Rörlig bro på linjen kallades till 1994 helt enkelt "rörlig bro". Termen signalplats försvann i 1959 års Säo. Vid vägkorsningar byttes gröna linsen mot en ofärgad. V-tavla uppsattes och huvudsignalen övergick till att bli V-signal.
Givetvis gällde Säo på alla bandelar, inte bara på huvudlinjerna. Vad som stod i linjeböckerna var lokala bestämmelser till det centrala regelverket.