1975 del 57 (Järnväg allmänt)
Eddavägslinjen revs väl rätt snabbt efter nedläggningen (1976-77 då?), men just vid Germania lades det väl ut spår igen bara några få år senare? Jag var i varje fall där 1979, och då fanns en sisådär 75 meter lång spårstump, en tralla och information om "Järnvägsmuseala Föreningen Djursholmsbanan" och deras planer. Den föreningen byggde väl nämnda spår, eller hade man ordnat så "stumpen" lämnades kvar vid rivningen?
På en av mina första järnvägsarkeologiska turer, som gick just längs banan Eddavägen-Ösby, så minns jag också lite spårmaterial - jag tror det kan ha varit just vid Germania, men jag är inte säker. Tror det var någonstans 1978, möjligen 79. Som jag minns det var intrycket att man börjat återuppbygga några meter. Jag har också minnen av det förekom någon artikel om detta i lokaltidningen då. Redan vid min banvallspromenad föreföll de som engagerat sig i det hela ha tröttnat lite - så tedde det sig i alla fall...
Vill minnas att så inte var fallet, och kontaktledningsstolparna var i varje fall borta. Eller minns jag fel?
Jag tror det - stod inte stolparna kvar ganska länge? Jag har minnen av betongstolparna längs en uppriven banvall från de åren, men det är ett tag sedan och jag var visserligen i lågstadieåldern då, så jag kan minnas fel.