Djursholmsbanans vänner (Järnväg allmänt)

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, March 02, 2011, 13:27 (4979 dagar sedan) @ John Thoweman


På en av mina första järnvägsarkeologiska turer, som gick just längs banan Eddavägen-Ösby, så minns jag också lite spårmaterial - jag tror det kan ha varit just vid Germania, men jag är inte säker. Tror det var någonstans 1978, möjligen 79. Som jag minns det var intrycket att man börjat återuppbygga några meter. Jag har också minnen av det förekom någon artikel om detta i lokaltidningen då. Redan vid min banvallspromenad föreföll de som engagerat sig i det hela ha tröttnat lite - så tedde det sig i alla fall...

Jag tror det - stod inte stolparna kvar ganska länge? Jag har minnen av betongstolparna längs en uppriven banvall från de åren, men det är ett tag sedan och jag var visserligen i lågstadieåldern då, så jag kan minnas fel.

Det bildades 1977 en förening som hette Djursholmsbanans Vänner som skulle verka för en återuppbyggnad. Den dog så saktliga sotdöden kring 1981.
Två medlemmar - tillika boende i Danderyds kommun - var mer av den handgripliga sorten - Olle Kalderén och Kent "Snobben" Johansson.
De påbörjade på eget initativ återuppbygnaden redan 1978 - gissningsvis med nån kommunal tjänstemans goda minne - genom att lägga ut tre-fyra rälslängder vid Germania. Dock var Kent ganska hårt engagerad i AGJ liksom Olle på RLJ så mer tid fick de inte för fortsatt spårbygge. ;-)

GErmnaikuren går att idag beskåda vid busshållplatsen intill Djursholms Torg.

Hilsen
Johan


Hela tråden: