Problem på VFJ. (Järnvägs- och Museiföreningar)
Mycket klokt och vettigt har skrivits i denna "tråd". WFJ har ju i o f s varit uträknade förut, men "rest sig på åtta" och hankat sig vidare. Men omgivningen, f f a kommunen, kan man inte bortse från. Nu står det faktiskt i "Correns" artikel att "..det (= uppsägningen av avtalen) innebär först och främst att Vadstena kommun vill ha möjlighet att ompröva alla detaljer i avtalen", vilket skulle kunna tolkas som att man kan tänka sig fortsatt järnvägsverksamhet på något sätt men på andra villkor.
Risken är väl då att man -inte minst för att tillfredställa kritiker inkl "sugna" markägare- väljer nån sorts kompromiss med det K-märkta stationsområdet inne i Vadstena kvar med möjlighet till "tuffande med (litet) ånglok" några gånger, eller nåt sånt. Och ingen bana. För detta anser man sig säkert också ha stöd genom WFJ´s dåliga resurser och långsamma banupprustningstakt. Frågan är då vad WFJ´s (f f a aktiva) medlemmar säger om detta? Inte, hoppas jag!
Nä. Då är det bättre med "taktisk reträtt under ordnade former". Är man inte önskvärda, f f a bland makthavare, i Vadstena så är man inte. Tyvärr för samtliga parter. Men det finns ju järnvägar och kommuner på andra håll som har en annan inställning och måhända (jo..) kapacitet. Ställen där f ö flera av de tyngre namnen i WFJ´s lilla men ändå aktiva skara varit och är "tillikaaktiva" t ex. Ibland är det bara att "gilla realiteter". Och värre alternativ finns ju...
Men visst är det i så fall sorgligt. I Den Perfekta Världen ELLER i ett land av typ "Gamla DDR" hade Kulturdepartementet utrett var "Museums och Traditionsbanor" skulle finnas och drivas. På den listan hade Vadstena- Fågelsta (tillsammans med t ex Höganäs- Mölle och Borgholm- Köpingsvik) legat mycket högt. Då hade Statsbanorna drivit verksamheten med personal och fordon; möjligen att nån ideell stödförening av typ "Vadstenabanans Vänner" eller nåt sånt också funnits.
Men men. Nu är det inte så, och det kanske vi på det hela ska vara glada för? Ty som jag skrivit förr: Om dylik verksamhet skulle bedrivas på det ideella sätt vi gör idag men på kommersiella och "total-logiska" grunder skulle knappt nån museijärnvägsförening eller d:o bana finnas i landet! Men som tur är finns det ju en del "humlor" som ej fått reda på att de "egentligen inte kan flyga". Och det är ju trevligt. Man använder hjärtat alltså. Frågan är då om det kommer att hjälpa WFJ denna gång också? Ja, den som o s v....
/ L G
stödjande medlem i WFJ, TJF, JMF och FSVV