Vänta stopp - sista i drift möjligtvis men inte sista som fanns kvar (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Sunday, June 26, 2011, 14:10 (4891 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

OK, jag såg den runt 1984, den kan ju satts dit av föreningen själv någon gång mellan 1970-83, konstigare saker har hänt i världshistorien. Å andra sidan var Tallås med Itranitespåret en inte helt okomplicerad plats sedan infartssignaler bytts ut mot T-semaforen m m 1936 men där T inte syns vid första växeln p g a kurvan mot Itranitebacken. Nu är det förstås reglementsvidrigt men om försignalen gjorde tjänst som "skvallra" för vad T-semaforen, osynlig från växeln i huvudspåret närmast Itranite, visar, så skulle ju stopp i T innebära stopp i stort sett där försignalen stod? Placeringen av försignalen var alltså någorlunda begriplig, vettig och funktionell 1936-1955.

Det påminner lite om försignalen till Torup för tyngre "tåg" från Hylte, där skall försignalbeskeden tolkas som "vänta kör 40" eller "stanna här och invänta "vänta kör 40", annars blir det problem". :-D


Hela tråden: