Transformatoroljevolym (Revisionsfrågor - hjälp med tips)
På norske ellok står aldri oljemengde på skiltet. Med erfaring fra restaurering og idriftssetting av 3 gamle norske elloktyper så rør oljemengde seg på trafoen om fra 1100 liter og oppover.
Etter å ha kikket i driftshåndbok for litt D i Sverige så har trafoen i tillegg også oljekjøler - og jeg vil da gjette på at oljemengden på et D-lok er minst 1500 liter.
I Norge tar vi oljeprøve på våre ellok- som så sendes til et laboratorie for analyse hvert år før sesongstart for å unngå feil og overslag på trafoen. Det er en billig forsikring. Hvis loket oppbevares tørt og i rom med lav luftfuktighet blir det sjelden problemer med vann/fuktighet i oljen - og faren for overslag på trafotoppen er liten. Oppbevares loket i rom med temperatursvingninger er sjansen større for kondens på trafoen - og tørkeprosesser må kjøres oftere på oljen.
År om annet kjører vi oljen gjennom filter for å rense oljen og det gjelder særlig der spenningsregulatoren ligger i oljebad - som på svenske Ma-lok.
Vi har nå i mange år hatt samme olje på våre museumslok, men vi behandler den godt og tester den jenvlig.
Vær obs på at trafoolje ikke inneholder fett så for meg høres det underlig ut at den kan brukes på en dieselbil. Trafoolje brenner jo så dårlig, men ved høy temperatur - ja da blir det brasa.
Hvis det finnes trafoolje med PCB må det være lenge siden et slikt lok var i trafikk. Ved NSB(nå alle norske selskap) har det ikke vært trafoolje med PCB siden 1980.