Järnvägare förenen eder! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Östlund @, Monday, January 21, 2008, 07:20 (6232 dagar sedan) @ Harald

Jag ska väl inte ta i, jag är inte direkt "inne i smeten" men kände att jag ville väcka en fråga...

Personligen tycker jag det vore en STOR förlust om WFJ försvann från Vadsterna, även om den är lite förändrad så är det en autentisk miljö och sådana är det ont om. Jag antar och hoppas det finns felr som håller med mig...

Från det jag har läst i tidningsartiklarna som är länkade så verkar det mest som att det är en fråga om att det ser tråkigt ut med igenvuxen banvall och "oordning" och att detta är det som anförs som största problemet.
Jag inser att om man löser det så hittar säkerligen motståndarna något nytt att hacka på. Men några tankar infinner sig...

Tänk om man kunde "städa" under en långhelg eller någon annan mer sammanhängande period och få lite "puts och studs" på slätten...?

Inom järnvägssverige borde det gå att samla en stor skara med kunniga och starka människor som kanske kunde lägga några dagar vid WFJ för att se till att banan får ett ryck och kanske man kan tysta de ivrigaste motståndarna och dessutom visa att det VERKLIGEN finns ett engagemang hos fler än en handfull aktiva i Vadstena.

Jag inser att de flesta föreningar har massor med jobb och ont om folk, men nu är det ju ett oerhört "skarpt läge" där en förening faktiskt håller på att bli helt hemlös!

Om Vadstena har någon sorts framgång med kommunen så det är lönt med en "kraftsamling", skulle en sådan då kunna genomföras? Kan man få ihop 100 man (fler?) som under en långhelg rensar banvall och rustar övergångar så banan återfår en viss mån av "glans"?
Eller har andra föreningar redan börjat revidera sina fordonslistor...? ;-)

Jag lägger gärna en helg och står för mina egna kostnader om det är till hjälp.

Bara ett desperat (naivt?) förslag i en desperat situation...

Från,
Anders Östlund - icke medlem i WFJ, bara lite oroad...

Hela tråden: