Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Olyckan i Grycksbo 1958-09-05 - ASJF-lok

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Olyckan i Grycksbo 1958-09-05 - ASJF-lok

av Ola Almquist söndagen den 17 september 2006 Anders C: Re: Olyckan i Grycksbo 1957

>>>>>Loket var ett av ASJ Falun tillverkat dieselelektriskt lok med två dieselmotorer.
>>>>>SSAB äger väl numera de flesta av de som tillverkades av typen.
>>>>>De ursprungliga Cumminsmotorerna är numera utbytta mot Volvo och Scania.
>>>>Något korrigerad uppgift från Janis Priedits lista:
>>>>ASJF 799/1960 1435 de Cummins 2x400 hk SJ V1 4 (????), 1962 SSAB/Domnarvets järnverk 6, 1981 nya motorer Scania 2x430 hk, 1998 SSAB/Luleå järnverk 519, 2003 kvar.
>>>>Nu blev jag konfunderad. 1960? Det skall kanske vara detta i stället:
>>>>ASJF 787/1958 1435 de Scania-Vabis 2x300 SSAB/Domnarvets järnverk 4 ”KÅRE”, 1995 kvar, 1976 nya motorer Scania 2x350 hk, 19? SSAB/Oxelösunds järnverk 4, 2003 kvar.
>>>>Var det för övrigt inte "SJ V4" som ASJ-demonstrationsloket kallades? Hjälp behövs!
>>>>Tack på förhand!
>>>>Ola
>>>Loket benämndes V4 113 under proven./kf
>>Bilder på ASJF-lok i Oxelösund finns på Bussmickes sida (följ länken!).
>>M.v.h.
>>Ola
>Om man tittar på dessa lok i SLM-06 ser man att något måste vara fel där.
>Det första loket i listan nedan har samma tillverkningsnummer som det andra, och samma ASEA-nummer som det femte. Hur ska det vara egentligen?
>VM 794 ASEA 1534 1960 SSAB Tunnplåt 520, Luleå
>VM 794 ASEA 1535 1960 Oxelösund Jvk 7350
>VM 796 ASEA 1537 1960 Oxelösund Jvk 7340
>VM 797 ASEA 1538 1960 Oxelösund Jvk 7330
>VM 798 ASEA 1534 1960 Oxelösund Jvk 7320
>VM 799 ASEA 1539 1960 SSAB Tunnplåt 519, Luleå
>VM 800 ASEA 1540 1961 SSAB Tunnplåt 521, Luleå
>Hur många sådana lok tillverkades?Ett försök till förteckning över ASJF-tillverkade dieselelektriska boggielok. Källa är Janis Priedits förteckning. Den saknar ASEA-nummer och axelföljdsuppgifter varför jag kan ha missat något.786/1958 Korsnäs-Marma AB, Karskärsverken 1, 1985 SSAB Domnarvet 8, 1998 SSAB Oxelösunds järnverk
787/1958 SSAB Domnarvet 4, 19??SSAB Oxelösunds järnverk
794/1960 TGOJ Vo1 851, 1968 TGO/SSAB Oxelösunds järnverk 31/7350, 1981 SSAB Domnarvet 2?, 19?? SSAB Luleå 520 eller kvar som Oxelösund 7350?
795/1960 TGO/SSAB Oxelösunds järnverk 7310, 1981 SSAB Domnarvet 7310(?), 1998 SSAB Luleå. Är det detta som är 520?
796/1960 TGO/SSAB Oxelösunds järnverk 7340
797/1960 TGO/SSAB Oxelösunds järnverk 7330
798/1960 TGO/SSAB Oxelösunds järnverk 7320
799/1960 (SJ V1 4 enligt listan, men det är garanterat fel), 1962 SSAB Domnarvet 6, 1998 SSAB Luleå 519
800/1961 SSAB Domnarvet 5, 1998 SSAB Luleå 521
879/1966 SSAB Domnarvet 3, 1998 SSAB Oxelösunds järnverkSom synes finns en hel del oklarheter. Det är dock bevisat att SSAB 7320, 7330, 7340 och 7350 samt Domnarvet 3 (reservdelsförråd) fanns i Oxelösund 2003 och 520 i Luleå 2004. 519 och 521 bör också finnas kvar i Luleå. De övriga SSAB-loken har använts som reservdelsförråd och lär ha skrotats ganska nyligen (enligt en notis i tidskriften Spårläget nr 2/2006). Jag skriver en inlägg på Industribaneforum om detta så får vi se om lösningen kommer fram.Dessutom finns:
973/1969 SL A280 9200 (elektrisk utrustning ASEA 1676/1969)
974/1969 SL A280 9201 (elektrisk utrustning ASEA 1677/1969)
Dessa skiljer sig från ovanstående genom att vara enmotoriga.M.v.h.
Ola


Bild på SSAB 520


Hela tråden: