Dromopetard
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Dromopetard
Jag hittade bland mina gamla papper en beskrivning på en dromopetard.
Dromo-petarden var en "hastighetskontrollapparat" låååångt före ATC-tiden.
I det här forumet hittar jag inget om dromopetarden, däremot i det gamla forumet, senast var i november 2021.
Jag har ingen som helst aning om var jag fått beskrivningen ifrån, men min gissning är att det är från min far. Han berättade nämligen att han "råkat ut" för en sådan, det torde väl ha varit under slutet av 30-talet eller början på 40-talet. Är det från "nätet" ber jag om ursäkt.
Hur som helst, trevlig läsning!
Berra
Dromo-petarden var en "hastighetskontrollapparat" låååångt före ATC-tiden.
I det här forumet hittar jag inget om dromopetarden, däremot i det gamla forumet, senast var i november 2021.
Jag har ingen som helst aning om var jag fått beskrivningen ifrån, men min gissning är att det är från min far. Han berättade nämligen att han "råkat ut" för en sådan, det torde väl ha varit under slutet av 30-talet eller början på 40-talet. Är det från "nätet" ber jag om ursäkt.
Hur som helst, trevlig läsning!
Berra
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Dromopetard
Det framgår inte om apparaten bara fungerar en gång och måste återställas efter varje tågpassage. Jag antar att så var fallet. I så fall krävdes att det fanns personal på plats för att övervaka varje tåg som passerade. Dessutom verkar den endast fungera i en riktning. Så den måste säkert övervakas inför varje tågpassage. Men var kanske mest användbar vid tillfälliga hastighetsnedsättningar på linjen där personal arbetade och kunde sköta den.
Re: Dromopetard
I moment 6 och 7 framgår när de skulle användas, dels vid långvariga tillfälliga nedsättningar, dels för stickprov.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:41
Re: Dromopetard
Det finns en artikel om dromopetarder i Spår 1988.
https://www.jarnvagsmuseet.se/globalass ... ar1988.pdf
https://www.jarnvagsmuseet.se/globalass ... ar1988.pdf
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Dromopetard
Precis som i nutida beskrivningar av moderna apparater, så är långtifrån allting förklarat..! Idag blir man ju förtvivlad över att "det stod det inget om", eller "det har ingen sagt något om".Per Ljungberg skrev: ↑21 feb 2024, 11:54 Det framgår inte om apparaten bara fungerar en gång och måste återställas efter varje tågpassage. Jag antar att så var fallet. I så fall krävdes att det fanns personal på plats för att övervaka varje tåg som passerade. Dessutom verkar den endast fungera i en riktning. Så den måste säkert övervakas inför varje tågpassage. Men var kanske mest användbar vid tillfälliga hastighetsnedsättningar på linjen där personal arbetade och kunde sköta den.
Inget nytt under solen.
Men visst måste den återställas efter varje gång. Och, javisst, den fungerar bara i en riktning. Det fanns redan för mer än hundra år sedan utrymme för "produktutveckling".
Berra
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Dromopetard
Jag har för mig att jag för länge sedan - kanske på föregångaren till detta forum eller på gamla Postvagnen - har läst ett inlägg om franska dromopetarder, som inte krävde återställning förrän efter en fortkörning som krävde omladdning med ny knalldosa.
På den tiden de här apparaterna var aktuella i Sverige, fanns det väl gott om stationskarlar eller banvakter som kunde ansvara för återställning efter varje tåg.
På den tiden de här apparaterna var aktuella i Sverige, fanns det väl gott om stationskarlar eller banvakter som kunde ansvara för återställning efter varje tåg.
Re: Dromopetard
De svenska apparaterna krävde manuell återställning efter varje tågpassage. Någon måste dra upp pendeln och lägga tillbaka knallskottet på rälen.
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55
Re: Dromopetard
Efter olyckan i Linköping 80-11-10 då nattåg 203 spårade ur på bron över Stångån blev bron så pass skadad att hastigheten sattes ned ordentligt. Detta lyddes lite dåligt så då sattes en dromopetard upp. Det var sista gången jag känner till.
Jim
Jim
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Dromopetard
Men då!Jim Hansson skrev: ↑23 feb 2024, 18:47 Efter olyckan i Linköping 80-11-10 då nattåg 203 spårade ur på bron över Stångån blev bron så pass skadad att hastigheten sattes ned ordentligt. Detta lyddes lite dåligt så då sattes en dromopetard upp. Det var sista gången jag känner till.
Jim
Tänk om min far fått veta det.. Han verkade i Boden fram till 1981, men nåddes inte av den informationen.
Han dog 1990.
Tack!
Om jag i himlen träffar honom igen, ska jag berätta om Linköping 1980!
Berra
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Dromopetard
Var det verkligen en Dromopetard? Någon form av hastighetsövervakning efter ett tag var det eftersom största hastighet var 20 km/tim. Eftersom man kunde gå in och läsa av hastigheten på en skrivare på dåvarande tågexpeditionen så tror jag att hastigheten lästes av på annat sätt. Kommer inte ihåg att namnet Dromopetard kom upp.