Underredesritning till standard O?
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09
Underredesritning till standard O?
Trodde jag hade ritningar till standardvagn litt O ibland mina samlingar men hittar ingen över underredet. Söker en ritning som visar bromssystemets placering inför ett pågående modellbygge. Tacksam för hjälp.
Ola Ahlström
Malmö
Ola Ahlström
Malmö
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 17 feb 2024, 17:05
Re: Underredesritning till standard O?
Den här ritningen kanske kan vara till hjälp.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09
Re: Underredesritning till standard O?
Tack för ritningen som till stor del ger svar mina funderingar. Dock kvarstår några frågor;
Nyfiken på ritningens datering?
O-vagnarna hade fotsteg i ena änden men i vilken i förhållande till ritningen (misstänker till vänster)?
Ritningen visar bara en bromsslang i varje ende som dessutom "inte skiftar sida", förekom det varianter med två slangar per sida eller att den enda "bytte" sida?
Med så många byggda "standard O-vagnar" skiftade kanske konstruktionen (antal bromsslangar) under tillverkningsåren och/eller under vagnarnas livslängd.
Ola Ahlström
Malmö
Nyfiken på ritningens datering?
O-vagnarna hade fotsteg i ena änden men i vilken i förhållande till ritningen (misstänker till vänster)?
Ritningen visar bara en bromsslang i varje ende som dessutom "inte skiftar sida", förekom det varianter med två slangar per sida eller att den enda "bytte" sida?
Med så många byggda "standard O-vagnar" skiftade kanske konstruktionen (antal bromsslangar) under tillverkningsåren och/eller under vagnarnas livslängd.
Ola Ahlström
Malmö
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 17 feb 2024, 17:05
Re: Underredesritning till standard O?
Ritningen med bromsinstallationen är daterad 30/6 1934.
Bifogar en ritning Underrede litt O daterad 20/4 1934 som visar fotstegen på den sida du antog.
Bifogar en ritning Underrede litt O daterad 20/4 1934 som visar fotstegen på den sida du antog.
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Underredesritning till standard O?
Det var inte eventuellt bara antal bromsslangar som skiftade. Ritningen visar ett äldre O-vagnsunderrede, med smidda och nitade "klassiska" fjäderbockar. Nyare "standard-O" hade svetsade fjäderbockar; dvs de var både svetsade och fastsvetsade vid ramen, och såg inte riktigt likadana ut.Ola Ahlström skrev: ↑23 feb 2024, 15:33 Tack för ritningen som till stor del ger svar mina funderingar. Dock kvarstår några frågor;
Nyfiken på ritningens datering?
O-vagnarna hade fotsteg i ena änden men i vilken i förhållande till ritningen (misstänker till vänster)?
Ritningen visar bara en bromsslang i varje ende som dessutom "inte skiftar sida", förekom det varianter med två slangar per sida eller att den enda "bytte" sida?
Med så många byggda "standard O-vagnar" skiftade kanske konstruktionen (antal bromsslangar) under tillverkningsåren och/eller under vagnarnas livslängd.
Ola Ahlström
Malmö
Berra
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Underredesritning till standard O?
Det hade varit trevligt med en samlingstråd för varianter på just standard O. Kul att variera lite när man bygger, och det blir sannolikt för mycket variation. Hörde från ”Eke” att de standard O som blev tankvagnar även utrustades med samma hörnstolpe för handbroms som den enda litt O som fick denna. Hade varit intressant att se bild på detta.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Underredesritning till standard O?
Jag skulle klassa det som extremt osannolikt att man hittar dokument om en "standard O" som uppvisar mer än en bromskoppling per vagnsände. Det har varit standard på inte bara "standard O", utan även senare varianter av O-vagnar for att inte säga alla typer av godsvagnar nästan intill dags dato. Det som rätt uppenbart har brutit den normen är införandet av matarledning. Vid vanliga enkla bromssystem med bara huvudledning korsar man vid behov bromskopplingarna under skruvkopplet. Det som dessutom är standard är däremot att kopplingsnävarna skall sitta så att de möts rättvända och därför alltid har öppningen åt vänster betraktad utifrån mot vagnens buffertbalk.Ola Ahlström skrev: ↑23 feb 2024, 15:33 ...
Ritningen visar bara en bromsslang i varje ende som dessutom "inte skiftar sida", förekom det varianter med två slangar per sida eller att den enda "bytte" sida?
Med så många byggda "standard O-vagnar" skiftade kanske konstruktionen (antal bromsslangar) under tillverkningsåren och/eller under vagnarnas livslängd.
Ola Ahlström
Malmö
Med matarledning förekommer det att man dubblerar dess kopplingar för att säkerställa att man bara korsar under kopplet med en bromskoppling. Annars skulle man öka risken för att kopplingarna skulle kunna slå upp varandra. Där blir det alltså 3 bromskopplingar per vagnsända, en med röd och två med gula kopplingsventiler och nävar.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 feb 2024, 14:44
Re: Underredesritning till standard O?
I HANDBOK FÖR TRYCKLUFTBROMS utgiven av NAF år 1929 står: Vagnar med värmeledning utrustas med dubbla slangkopplingar vid varje ända.
Behövligt eftersom de två systemens slangar annars skulle inkräkta på varandras utrymme. Jag lägger upp två SWB-ritningar som visar detta. Säkerligen finns det också SJ-dokument om samma sak.
Behövligt eftersom de två systemens slangar annars skulle inkräkta på varandras utrymme. Jag lägger upp två SWB-ritningar som visar detta. Säkerligen finns det också SJ-dokument om samma sak.