Ett godståg i Indien har nyligen gått 72 km utan förare.
Därför undrar jag vilket är det svenska rekordet ?
Vilket är världsrekordet ?
Vilka allvarliga olyckor har förarlösa tåg gett upphov till ?
Rekord utan förare
Re: Rekord utan förare
Malmbanan Rio Tinto i Australien har ett linjenät på 1700 km som trafikeras med 200 förarlösa lok. Genomsnittlig sträcka för malmtågen är 800 km (tur och retur) som tar ungefär 40 timmar. Det torde vara världsrekord:
https://miningdigital.com/technology/ri ... perational
Därutöver finns en mängd tunnelbanesystem i världen som kör förarlöst, närmast i Köpenhamn:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_d ... in_systems
https://miningdigital.com/technology/ri ... perational
Därutöver finns en mängd tunnelbanesystem i världen som kör förarlöst, närmast i Köpenhamn:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_d ... in_systems
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Rekord utan förare
Jag nämnde incidenten i Indien. 2 lok 53 malmvagnar.
Min fråga gäller naturligtvis tåg(eller ensamt lok) som av misstag/olyckshändelse/slarv gått utan förare.
Min fråga gäller naturligtvis tåg(eller ensamt lok) som av misstag/olyckshändelse/slarv gått utan förare.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Rekord utan förare
Den indiska incidenten har gett upphov till flera Youtube-filmer. Ett av loken har märkningen 14806R WDG LDHD. Hur gammalt är detta loket, var är det tillverkat och vad har det för motor ?
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Svenska exempel
Några exempel finns på förarlösa tåg i Sverige.
Det kanske mest iögonfallande är när persontåg 411 rusande genom Kimstads station utan lokpersonal 1915. Tåget som var vakumbromsat och bestod av ett Cc-lok och tolv axlar fick tjuvbroms strax före Kimstad station. Lokföraren och eldaren klev då av och gick på var sin sida av tåget bakåt och lossade ventiler för att hitta felet. Lokföraren försökte därpå åter starta tåget men utan resultat varför proceduren upprepades. Plötsligt satte tåget igång med föraren och eldaren kvar på banvallen. Det rusade genom stationen och kunde stannas först sedan konduktören lyckats ta sig fram till loket och stoppa detta ett stycke på andra sidan Kimstad.
Ett annat exempel är från 1916 då ett lok på Kalmar – Berga järnväg drog iväg på egen hand. Loket som under dagen använts i växlingstjänst hade stallats på kvällen. Det gav sig utan förare iväg över vändskivan, genom hela Kalmar västra bangårdsområde, passerade fyra växlar varav en uppkördes och gick slutligen genom en grusvall, en stoppbock en betongplattform, genom stationshusets tegelvägg, stinsexpeditionen och stannade i telegrafexpeditionen. Omkastningen låg på full back och regulatorn var öppnad till hälften. Man misstänkte att någon obehörig försökt köra ånglok och hoppat av när han inte kunde stanna loket.
Kent
Det kanske mest iögonfallande är när persontåg 411 rusande genom Kimstads station utan lokpersonal 1915. Tåget som var vakumbromsat och bestod av ett Cc-lok och tolv axlar fick tjuvbroms strax före Kimstad station. Lokföraren och eldaren klev då av och gick på var sin sida av tåget bakåt och lossade ventiler för att hitta felet. Lokföraren försökte därpå åter starta tåget men utan resultat varför proceduren upprepades. Plötsligt satte tåget igång med föraren och eldaren kvar på banvallen. Det rusade genom stationen och kunde stannas först sedan konduktören lyckats ta sig fram till loket och stoppa detta ett stycke på andra sidan Kimstad.
Ett annat exempel är från 1916 då ett lok på Kalmar – Berga järnväg drog iväg på egen hand. Loket som under dagen använts i växlingstjänst hade stallats på kvällen. Det gav sig utan förare iväg över vändskivan, genom hela Kalmar västra bangårdsområde, passerade fyra växlar varav en uppkördes och gick slutligen genom en grusvall, en stoppbock en betongplattform, genom stationshusets tegelvägg, stinsexpeditionen och stannade i telegrafexpeditionen. Omkastningen låg på full back och regulatorn var öppnad till hälften. Man misstänkte att någon obehörig försökt köra ånglok och hoppat av när han inte kunde stanna loket.
Kent
Re: Svenska exempel
Var det inte som Trafikchefen på KJ telegraferade till Tc på KBJ och meddelade ungefär att "Edert lok torde upphämtas på min expedition".Kent Hedqvist skrev: ↑28 feb 2024, 10:35 ---
Ett annat exempel är från 1916 då ett lok på Kalmar – Berga järnväg drog iväg på egen hand. Loket som under dagen använts i växlingstjänst hade stallats på kvällen. Det gav sig utan förare iväg över vändskivan, genom hela Kalmar västra bangårdsområde, passerade fyra växlar varav en uppkördes och gick slutligen genom en grusvall, en stoppbock en betongplattform, genom stationshusets tegelvägg, stinsexpeditionen och stannade i telegrafexpeditionen. Omkastningen låg på full back och regulatorn var öppnad till hälften. Man misstänkte att någon obehörig försökt köra ånglok och hoppat av när han inte kunde stanna loket.
Kent
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44
Re: Rekord utan förare
Vid något tillfälle ska en Y1 ha gett sig av norrut från Mora eller Orsa. Jag tror att det slutade med att gaspådraget var otillräckligt för de backa som kommer en bit bort.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Rekord utan förare
Sedan får man inte glömma Saltsjöbanetåget som en städerska råkade få igång i Neglinge och som kraschade i Saltsjöbaden 2015.
Det var inte städerskans fel utan ett antal andra felsteg.
Det var inte städerskans fel utan ett antal andra felsteg.