ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
A-C-A var mig en udda axelföljd.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
Som jämförelse kan nämnas att de 3 första F-loken kostade 420.000:- styck.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
Ja, som synes om man läser igenom hela textmassan i anbudet.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
[/quote]
Jag reagerar främst på att man alltså skulle ha en svängande drivaxel i vardera änden. Bisselboggie med motor?
[/quote]
Tror inte det skulle vara något problem för ett godstågslok. Ett mallet-lok har ju en avsevärd massa i sin boggie.
Jag reagerar främst på att man alltså skulle ha en svängande drivaxel i vardera änden. Bisselboggie med motor?
[/quote]
Tror inte det skulle vara något problem för ett godstågslok. Ett mallet-lok har ju en avsevärd massa i sin boggie.
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
Varför står det 4st KJ137-motorer? Det behövs väl bara två?
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:08
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
Tack för att du delar med dig.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15
Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A
Godstågsloken visar bara de 2 KJ67 tilläggsmotorerna, så antagligen är de 4 KJ137 motorerna för ett lok av vardera typen. Kanske ville man visa på fördelarna med standardisering?Anders Sandgren skrev: ↑03 mar 2024, 14:53 Varför står det 4st KJ137-motorer? Det behövs väl bara två?
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro