Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 05 feb 2024, 07:57
Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Jag sitter och fnular på en liten artikel om nämnda järnväg. Tyvärr verkar det som att den fina hemsidan om banan ligger nere, men på Ekeving.se finns ju både graf och tidtabellsbok, och det är trevligt.
Men grafen ger inte så mycket info om vad som kördes.
Det går en bdisp stenstorp - Dala som antagligen betjänar sågen, men sen? Det dagliga godståget hade uppehåll för växling i Blikstorp, vad kördes därifrån? Det finns även en bdisp Hjo-Grebban, vad kördes där? Och vilka kunder fanns det i Hjo?
Och en liten sidofråga om Stenstorp. Det går ett dagligt godståg till Skara, och det är väl inte så konstigt, nästan all överföringstrafik gick ju här. Men dragkraft? Fick Tp-loken gå till Stenstorp?
Men grafen ger inte så mycket info om vad som kördes.
Det går en bdisp stenstorp - Dala som antagligen betjänar sågen, men sen? Det dagliga godståget hade uppehåll för växling i Blikstorp, vad kördes därifrån? Det finns även en bdisp Hjo-Grebban, vad kördes där? Och vilka kunder fanns det i Hjo?
Och en liten sidofråga om Stenstorp. Det går ett dagligt godståg till Skara, och det är väl inte så konstigt, nästan all överföringstrafik gick ju här. Men dragkraft? Fick Tp-loken gå till Stenstorp?
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Sannolikt hade godstrafiken sinat betänkligt vid omrking 1960.
Båtleden Hästholmen - Hjo var ju tidigare en transitled där det fraktades exportsmör (från Vadstena andelsmejeri till framförallt Herman Kunze i Göteborg för vidare befordran med båt till Storbritannien (2/3) och Danmark (1/3).
Metallarbeten fraktades från föregångaren till Ödeshögsverken och från Hästholmens Mekaniska Verkstad vid s/s TRAFIK till Turitz i Göteborg.
Aspvirke fraktades från Baltikum med båt - med omlastning i Mem - till Hjo f v b till tändsticksfabriken i Tidaholm.
I Hjos lokala omnejd kan konstateras ett stort utbyte av kor och hästar med västra Östergötland (hästar fraktades t om ända till Ohs bruk i Småland vägen över Vättern!).
Kalkbrotten runt Hjo levererade jordbrukskalk till vätterbygden, och råsprit fraktades från Orrnäs och Åby till spritfabriken i Hjo.
Rundstav från Boxholms bruk via Vättern till Hjo Mekaniska Verkstad, som tillverkade smalspårsvagnar.
Spannmålshandlarna Lindgren och Öhman hade lagerbyggnader i såväl Hästholmen som Hjo.
Dock: Det allra mesta av det ovan uppräknade försvann långt före 1960. Exportsmöret försvann under andra halvan av 30-talet.
Frakterna till Turitz pågick i alla fall fram till andra världskriget men knappast längre.
Djurfrakterna pågick i blygsam skala fram till andra världskrigets slut.
Kalkbrotten försvann redan början av 1920-talet, liksom spritfrakterna (de gick direkt till Reymesholme istället). Hjo Mekaniska Verkstad ändrade inriktning på sin produktion i slutet av 1920-talet och då upphörde trafiken från Boxholms Bruk. När de stora lantmäns-kooperativen tog över (Östgöta Lantmän i Hästholmen t ex) försvann även dessa frakter lokalt.
Trafiken med aspvirke pågick säkerligen inte längre än till 1950-talet.
När vi kommer till 1950 så har transittrafiken med s/s Trafik i praktiken upphört, övrig sjöfart förde en alltmer sinande tillvaro till mitten av 1960-talet. Men de frakter som under tiden 1950 - 1965 fortfarande skedde av spannmål, gödning och foder gick nästan helt och hållet på köl, så där hade säkert inte järnvägen till Hjo någon större roll.
Så här lite plockepinn på kvällen ur minnet, strax före nattadags.
Båtleden Hästholmen - Hjo var ju tidigare en transitled där det fraktades exportsmör (från Vadstena andelsmejeri till framförallt Herman Kunze i Göteborg för vidare befordran med båt till Storbritannien (2/3) och Danmark (1/3).
Metallarbeten fraktades från föregångaren till Ödeshögsverken och från Hästholmens Mekaniska Verkstad vid s/s TRAFIK till Turitz i Göteborg.
Aspvirke fraktades från Baltikum med båt - med omlastning i Mem - till Hjo f v b till tändsticksfabriken i Tidaholm.
I Hjos lokala omnejd kan konstateras ett stort utbyte av kor och hästar med västra Östergötland (hästar fraktades t om ända till Ohs bruk i Småland vägen över Vättern!).
Kalkbrotten runt Hjo levererade jordbrukskalk till vätterbygden, och råsprit fraktades från Orrnäs och Åby till spritfabriken i Hjo.
Rundstav från Boxholms bruk via Vättern till Hjo Mekaniska Verkstad, som tillverkade smalspårsvagnar.
Spannmålshandlarna Lindgren och Öhman hade lagerbyggnader i såväl Hästholmen som Hjo.
Dock: Det allra mesta av det ovan uppräknade försvann långt före 1960. Exportsmöret försvann under andra halvan av 30-talet.
Frakterna till Turitz pågick i alla fall fram till andra världskriget men knappast längre.
Djurfrakterna pågick i blygsam skala fram till andra världskrigets slut.
Kalkbrotten försvann redan början av 1920-talet, liksom spritfrakterna (de gick direkt till Reymesholme istället). Hjo Mekaniska Verkstad ändrade inriktning på sin produktion i slutet av 1920-talet och då upphörde trafiken från Boxholms Bruk. När de stora lantmäns-kooperativen tog över (Östgöta Lantmän i Hästholmen t ex) försvann även dessa frakter lokalt.
Trafiken med aspvirke pågick säkerligen inte längre än till 1950-talet.
När vi kommer till 1950 så har transittrafiken med s/s Trafik i praktiken upphört, övrig sjöfart förde en alltmer sinande tillvaro till mitten av 1960-talet. Men de frakter som under tiden 1950 - 1965 fortfarande skedde av spannmål, gödning och foder gick nästan helt och hållet på köl, så där hade säkert inte järnvägen till Hjo någon större roll.
Så här lite plockepinn på kvällen ur minnet, strax före nattadags.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:55
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Wikipedia har svaret, i Blikstorp fanns en ammunitionsfabrik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blikstorps_station
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blikstorps_station
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Grebban är svårare. Här byggdes en kvarn vid sekelskiftet (1902), men driften upphörde på 1930-talet.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 16 jan 2024, 21:44
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Innan överföringsvagnarna från Skara började köras via Vara kördes de via Stenstorp med Tp-lok. På SJ centralförvaltning såg jag en gång för många år sedan ett album med bilder från bl.a. Stenstorp med Tp-lok.
Framlidne Kjell Aghult i Örebro skrev en gång en artikel, förmodligen i Ånghwisslan, om trafiken via Stenstorp.
Framlidne Kjell Aghult i Örebro skrev en gång en artikel, förmodligen i Ånghwisslan, om trafiken via Stenstorp.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Jag har för mig att det 1965, då jag gjorde en utflykt i Västergötland, fanns en lertagsbana vid Korsberga så det fanns nog ett tegelbruk där som kan ha levererat tegel med tåg.
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Jodå. Det fanns en lastplats vid namn Korsberga tegelbruk.Per Ljungberg skrev: ↑05 mar 2024, 13:03 Jag har för mig att det 1965, då jag gjorde en utflykt i Västergötland, fanns en lertagsbana vid Korsberga så det fanns nog ett tegelbruk där som kan ha levererat tegel med tåg.
Bild
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Visst ser det ut som en normalspårig O vagn som anas till vänster om linjen borta vid tegelbruket?Ola Almquist skrev: ↑05 mar 2024, 14:35Jodå. Det fanns en lastplats vid namn Korsberga tegelbruk.Per Ljungberg skrev: ↑05 mar 2024, 13:03 Jag har för mig att det 1965, då jag gjorde en utflykt i Västergötland, fanns en lertagsbana vid Korsberga så det fanns nog ett tegelbruk där som kan ha levererat tegel med tåg.
Bild
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 05 feb 2024, 07:57
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Jag tackar för svaren. Jo, det kan nog vara så att godstrafiken hade sinat, men inte värre än att det gick ett godståg M-L Ss-Hjo och åter. Med uppehåll i Blikstorp åt båda håll, och behovsuppehåll vid Korsberga Tegelbruk. Dessutom fortsatte ju vut-trafiken fram till 1967, så NÅT fanns det ju kvar att köra.
Tidaverken i Blikstorp, tackar för det. Och tack för bekräftelsen på Tp-Lok till Stenstorp.
Hjo Mekaniska verkstad verkar vara ett starkt kort, men jag tar tacksamt emot fler alternativ på vad som transporterades på Järnväg 1960.
Tidaverken i Blikstorp, tackar för det. Och tack för bekräftelsen på Tp-Lok till Stenstorp.
Hjo Mekaniska verkstad verkar vara ett starkt kort, men jag tar tacksamt emot fler alternativ på vad som transporterades på Järnväg 1960.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 21 dec 2023, 09:25
Re: Godstrafik Hjo - Stenstorp 1960
Ivar Rönns (han körde vut med överföringsvagnar de sista åren med Z4 i mult) barn borde kunna svara lite grann på vad deras far gjorde i Hjo.