Mg-loket fråga!
Mg-loket fråga!
Hur var gångegenskaperna på Mg-loken?
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 16 jan 2024, 21:44
Re: Mg-loket fråga!
Gångegenskaperna var ungefär som på Ma.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Mg-loket fråga!
Det där var en totalt orättvis kommentar. Varför skall frågaren veta det?mormorsgruvan skrev: ↑02 apr 2024, 10:20
Vad hade Du förväntat dig av ett CoCo lok med hålaxeldrift ?
Re: Mg-loket fråga!
Verkligen, och därtill skrivet av samma person som i ett annat inlägg krävde svar på sina egna frågor av experter() som ska finnas tillhanda på forumet för att svara på hens frågor.Hans Larsson skrev: ↑02 apr 2024, 14:58Det där var en totalt orättvis kommentar. Varför skall frågaren veta det?mormorsgruvan skrev: ↑02 apr 2024, 10:20
Vad hade Du förväntat dig av ett CoCo lok med hålaxeldrift ?
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 17 dec 2023, 15:07
Re: Mg-loket fråga!
Små hjul borde ge sämre gångegenskaper än för Ma.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Mg-loket fråga!
Varför då, och vad skall man mena med "gångegenskaper"?
X2 har samma hjuldiameter som Mg, mellanvagnarna 220 mm mindre, och X52 har 260 mm mindre hjuldiameter än Mg.
Re: Mg-loket fråga!
Hur skall jag veta det eftersom jag inte kört något av loken?mormorsgruvan skrev: ↑02 apr 2024, 10:20Vad hade Du förväntat dig av ett CoCo lok med hålaxeldrift ?
Och frågar man inte så får man inget svar men din kommentar känns väldigt oförskämd!
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Mg-loket fråga!
Nu är det femton år sedan jag åkte på ett Ma, och ca 65 år sedan jag åkte på ett Mg, så jag reserverar mig för minnesfel.. Men ändå, i de hastigheter det handlar om (i båda fallen ca 60 km/h) så är min minnesbild att de hade samma gångegenskaper som ett Rc.
Ma-resan var med ett TGOJ Ma Eskilstuna-Västerås med ett godståg och tillbaka som ensamt lok. Jag har också åkt på Ma i persontåg Boden-Luleå under tidigt 60-tal, då var det 90 km/h - men har inga minnen av sämre gång ändå.
Resan med Mg var med ett godståg Boden-Jörn ca 1957 - och med en bandisp med SJ T5 105 (senareT42 205) på släp Notviken-Boden 1956 (foto av tillfället ifråga i boken "En bullrig amerikan").
"Bandisp" (bandisposition) kallas visst för "spärrfärd" idag?
Berra
Ma-resan var med ett TGOJ Ma Eskilstuna-Västerås med ett godståg och tillbaka som ensamt lok. Jag har också åkt på Ma i persontåg Boden-Luleå under tidigt 60-tal, då var det 90 km/h - men har inga minnen av sämre gång ändå.
Resan med Mg var med ett godståg Boden-Jörn ca 1957 - och med en bandisp med SJ T5 105 (senareT42 205) på släp Notviken-Boden 1956 (foto av tillfället ifråga i boken "En bullrig amerikan").
"Bandisp" (bandisposition) kallas visst för "spärrfärd" idag?
Berra
Re: Mg-loket fråga!
En totalt arrogant kommentar.mormorsgruvan skrev: ↑02 apr 2024, 10:20Vad hade Du förväntat dig av ett CoCo lok med hålaxeldrift ?
Vad förväntar du dig själv av dylika? Det låter som att du "tror" att det är dåliga egenskaper?
För övrigt, vad vet du om gångegenskaperna och hur det är att åka ett CoCo-lok med hålaxeldrift?
Mb-loken som Green Cargo skaffat är bland de bättre i spåret bara så att du vet. CoCo med hålaxeldrift. Tror att du behöver forska lite i ämnet.