https://digitaltmuseum.se/021018073468/ ... hassleholm
Har använt denna bilden från Järnvägsmuseet på https://www.jarnvag.net/vagnguide/x5 men blev uppmärksammad på att uppgiven plats (Malmö) antagligen inte stämmer och det verkar ju logiskt med tanke på destinationsskylten i bilden. Kan det vara Göteborg?
Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen
-
Re: Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen
Är nog ingen större tvekan om Göteborg nej.
Absolut Göteborg.
-
Föregångaren till Västan i bild?
På vänstra spåret i bilden syns ett YBo-tåg. Dessa var nog inte å vanliga på Göteborg C men under T161, maj 61 -maj 62, kördes ett sådant tåg som snälltåg Göteborg - Kalmar/Karlskrona. Kan det vara det som syns i bilden? Karlskronadelen skall ha haft 1-klassavdelning samt att pentry för servering skall ha funnits. Från T162 blev det Yoa2 i tåget då Borås -Alvesta var färdigelektrifierad och gavs då namnet Västan.
-
Fotodatum anges till 2 oktober 1968 och jag tror att vi med ledning av omgivande bilder i serien kan utgå ifrån att datumet stämmer.
Om jag inte missminner mig helt så kördes det under 1968 ett tågpar med YBo-fordon Mellerud-Göteborg-Mellerud. Ankomst Göteborg någon gång vid 10- eller 11-tiden på förmiddagen. På mitten av 1960-talet förekom ett YBo-tåg Borås-Göteborg-Borås men det var ganska sent på kvällen.
Normalspåriga YBo var ovanliga i Göteborg så man minns även vid tilltagande ålder de som förekom. Smalspåriga YBo var desto vanligare.
Om jag inte missminner mig helt så kördes det under 1968 ett tågpar med YBo-fordon Mellerud-Göteborg-Mellerud. Ankomst Göteborg någon gång vid 10- eller 11-tiden på förmiddagen. På mitten av 1960-talet förekom ett YBo-tåg Borås-Göteborg-Borås men det var ganska sent på kvällen.
Normalspåriga YBo var ovanliga i Göteborg så man minns även vid tilltagande ålder de som förekom. Smalspåriga YBo var desto vanligare.
-
Stämmer. Tåg 3034Y avg. 12.52 mot Mellerud och vidare som tåg 3070Y mot Årjäng-Arvika. Ankom Göteborg 9.47 som tåg 3033Y från Mellerud.
-
Tack för svar! Slarvigt av mig att inte scrolla ner och kontrollera datum men fick istället reda på lite annan rolig information.