Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 18 dec 2023, 07:11
Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Jag kom att fundera på hur det Edmonsonska biljettsystemet egentligen fungerade när det var i drift någon gång i forntiden.
De förtryckta biljetterna hade en viss stationsträcka antar jag, hur lång ar denna?
Jag ser bara till min "hemmabana" Sävsjöström Nässjö Järnväg, här fanns stationer med resandeutbyte var och varannan mil. Hade man en biljett för resa mellan varje station? Och då antar jag att det var ToR, Enkel, Halv ToR och Halv enkel, det borde ju innebära att man hade en rejäl vägg med biljetter på var station. Eller sålde man för fler stationssträckor där stoppen på vägen helt enkelt fick vara som de var?
De förtryckta biljetterna hade en viss stationsträcka antar jag, hur lång ar denna?
Jag ser bara till min "hemmabana" Sävsjöström Nässjö Järnväg, här fanns stationer med resandeutbyte var och varannan mil. Hade man en biljett för resa mellan varje station? Och då antar jag att det var ToR, Enkel, Halv ToR och Halv enkel, det borde ju innebära att man hade en rejäl vägg med biljetter på var station. Eller sålde man för fler stationssträckor där stoppen på vägen helt enkelt fick vara som de var?
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Det här kunde hanteras på olika sätt. Jag vet inte hur vanligt det var i Sverige, men jag har sett exempel på biljetter med flera alternativa destinationer förtryckta som alla hade samma pris. Halva biljetter klippte man och biljettexpeditionen behöll nedre halvan som ett kvitto på att en halv biljett hade sålts. Jag vet inte när SJ slutade med den rutinen. Den fanns i alla fall inte på senare år. SJ sålde ju edmondsonska biljetter in på 80-talet.
Det vanliga var att biljetter fanns upptryckta för de mest efterfrågade relationerna, resten hanterades med blancobiljetter. Det gällde även för biljettmaskiner. Endast de mest efterfrågade destinationerna fanns tillgängliga, även om utbudet var större än om man bara hade förtryckta biljetter.
Innan biljettmaskinernas tid förvarades biljetterna i ett biljettskåp med en hållare för varje sorts biljett. Biljetterna var numrerade och satt i hållarna i nummerordning. När redovisning skulle göras, noterade man numret på varje biljett som satt längst fram och så drog man ett streck med krita över alla biljetter. Nästa gång redovisning skulle göras, visste man att ingen biljett av en viss sort hade sålts om den hade ett kritstreck på sig.
Ovanstående är sagt med reservation för att rutinerna säkert var olika över tid och för olika förvaltningar.
Det vanliga var att biljetter fanns upptryckta för de mest efterfrågade relationerna, resten hanterades med blancobiljetter. Det gällde även för biljettmaskiner. Endast de mest efterfrågade destinationerna fanns tillgängliga, även om utbudet var större än om man bara hade förtryckta biljetter.
Innan biljettmaskinernas tid förvarades biljetterna i ett biljettskåp med en hållare för varje sorts biljett. Biljetterna var numrerade och satt i hållarna i nummerordning. När redovisning skulle göras, noterade man numret på varje biljett som satt längst fram och så drog man ett streck med krita över alla biljetter. Nästa gång redovisning skulle göras, visste man att ingen biljett av en viss sort hade sålts om den hade ett kritstreck på sig.
Ovanstående är sagt med reservation för att rutinerna säkert var olika över tid och för olika förvaltningar.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Biljettskåpen var ju också ganska stora. "Halv biljett" kunde ju klippas av på mitten vid strecket så blev den halv. https://digitaltmuseum.se/021028627445/ ... ia?slide=0
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Du får komma och studera biljettexpeditionen på stationen Mariefred på Östra Södermanlands järnväg, någon trafikdag i sommar. När det är lugnt mellan tågen kan du nog få en förevisning av biljettskåpet som är fullt med edmondsonska biljetter för de vanligaste relationerna.
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Uppsala Ö hade en maskin som tryckte biljetter i samma format som Edmonson-biljetter men på tunnare kartong. De var lite böjda, så antar att det var en rulle med kartong i maskinen.
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Jag bara köpte biljett (till Marielund), så jag vet inte bur det såg ut inne i maskinen, men det ser ut att kunna vara en sådan.
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Den här maskinen stämmer rätt bra med min minnesbild av hur den såg ut. Det ser ut att ligga ett paket med ämnesrullar under maskinen.
https://digitaltmuseum.se/021028701048/biljettmaskin
https://digitaltmuseum.se/021028701048/biljettmaskin
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Hur funkade det Edmonsonska biljettsystemet.
Sök på "Biljett Järnväg", "Cykelbiljett", "Edmonsonsk biljett", "Fribiljett", "Gångbiljett", "Kontrollbiljett", "Partibiljett", "Plattformsbiljett", "Resgodsbiljett", Tur och returbiljett" och "Tågbiljett" i DigitaltMuseum. Så får Du exempel på Edmonsonska biljetter, samt på andra biljett-typer.