Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Den här månaden blir det ett mellanspel med Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder. Samtliga bilder är tagna mellan Slussen och Henriksdal. Det är härliga miljöbilder som väcker minnen till liv.
För att få ihop den sedvanliga månadsdosen om tio bilder kompletterar jag med tre bilder jag tog i samband med en veterantågskörning på Saltsjöbanan i september 2013. De bilderna visar jag i ett svarsinlägg.
Tåg passerar nedanför Fåfängan ca 1972. En H34 på linje 53 passerar på Folkungagatan.
Tåg passerar strax väster om Danviksbron ca 1972. Notera säkerhetsspåret till vänster i bild.
Tåg passerar Saltsjöbanans ursprungliga station vid Slussen ca 1972. Den ursprungliga stationen togs ur bruk 1936. Den station som då invigdes var i bruk fram till 2017. I fonden syns Stadsgårdshissen som stängdes 1971. Lokattens trappor syns också i bild. Trapporna stängdes av i början av 1970-talet och täcktes över med plåt, vilket kan ses på Peters bild.
Tåg vid infarten till Slussen ca 1972. Till höger ses två Björknäsbussar som vid fototidpunkten tillhörde Trafik AB Saltsjöfart (TS), ett landstingsägt bolag som drev såväl Saltsjöbanan som Björknäsbussarna och Södertörnsbussarna vid den här tiden. Bussterminalen för Björknäsbussarna flyttades från Borgmästargatan till Slussen 1971.
Tåg på väg ut på den gamla bron över Folkungagatan ca 1972.
Tåg vid Slussen ca 1972. Kan forumexpertisen reda ut vilken vagn det är som syns närmast kameran?
Tåg passerar den gamla bron över Folkungagatan ca 1972.
Nästa månad återgår jag till att visa Björn Alnebos järnvägsbilder.
Hälsningar
Peter Bolin
För att få ihop den sedvanliga månadsdosen om tio bilder kompletterar jag med tre bilder jag tog i samband med en veterantågskörning på Saltsjöbanan i september 2013. De bilderna visar jag i ett svarsinlägg.
Tåg passerar nedanför Fåfängan ca 1972. En H34 på linje 53 passerar på Folkungagatan.
Tåg passerar strax väster om Danviksbron ca 1972. Notera säkerhetsspåret till vänster i bild.
Tåg passerar Saltsjöbanans ursprungliga station vid Slussen ca 1972. Den ursprungliga stationen togs ur bruk 1936. Den station som då invigdes var i bruk fram till 2017. I fonden syns Stadsgårdshissen som stängdes 1971. Lokattens trappor syns också i bild. Trapporna stängdes av i början av 1970-talet och täcktes över med plåt, vilket kan ses på Peters bild.
Tåg vid infarten till Slussen ca 1972. Till höger ses två Björknäsbussar som vid fototidpunkten tillhörde Trafik AB Saltsjöfart (TS), ett landstingsägt bolag som drev såväl Saltsjöbanan som Björknäsbussarna och Södertörnsbussarna vid den här tiden. Bussterminalen för Björknäsbussarna flyttades från Borgmästargatan till Slussen 1971.
Tåg på väg ut på den gamla bron över Folkungagatan ca 1972.
Tåg vid Slussen ca 1972. Kan forumexpertisen reda ut vilken vagn det är som syns närmast kameran?
Tåg passerar den gamla bron över Folkungagatan ca 1972.
Nästa månad återgår jag till att visa Björn Alnebos järnvägsbilder.
Hälsningar
Peter Bolin
Senast redigerad av Peter Bolin den 02 maj 2024, 00:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Här visar jag tre bilder från en veterantågskörning i september 2013. Det var körning mellan Neglinge och Slussen eftersom stationen i Saltsjöbaden fortfarande inte var återställd efter den svåra olyckan i januari 2013.
CFo 22 + XCo 15 vid Neglinge, september 2013.
XCo 15 + CFo 22 vid Storängen, september 2013.
XCo 15 lämnar Slussen, september 2013.
/Peter Bolin
CFo 22 + XCo 15 vid Neglinge, september 2013.
XCo 15 + CFo 22 vid Storängen, september 2013.
XCo 15 lämnar Slussen, september 2013.
/Peter Bolin
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Detta slutmärke/S-märke utgjorde slutpunkten för en mycket kort infartstågväg.
Under sommarne 1971 jobbande jag som konduktör på banan, men jag fick tyvärr aldrig se i vilka sammanhang som den här egendomligt korta tågvägen användes, och inte heller hur det minimala rundgångsspåret kom till användning.
/up
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Som jag minns det, stod XF:en och även ÄF:en uppställda där mellan uppdragen dagtid.
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Här har Björknäsbussarna fortfarande egen hållplatsskylt. Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön var även stor markägare. Därför kunde SL inte överta hela bolaget. Då överförde man busstrafiken (Björknäsbussarna och Södertörnsbussarna) till dotterbolaget Rederi AB Saltsjöfart, som efter namnbyte till Trafik AB Saltsjöfart såldes till SL. Saltsjöbanan såldes till Saltsjöbadens köping som sålde den vidare till Kommunalförbundet för Stockholms stads och läns regionala frågor, varefter den införlivades i TS. Kommunalförbundet var SL:s ägare fram till dess att Stockholms kommun införlivades i Stockholms läns landsting den 1 januari 1971.Peter Bolin skrev: ↑02 maj 2024, 00:20
Tåg passerar nedanför Fåfängan ca 1972. En H34 på linje 53 passerar på Folkungagatan.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Peter Sjunnefeldt har skickat ytterligare tre Saltsjöbanebilder. De måste jag självfallet också visa.
Storängen stn ca 1972.
Co 12 vid Saltsjö-Duvnäs ca 1972. Det är samma manövervagn som syns på bilden från Slussen, så därmed är problemet med fordonsindivid löst.
Saltsjö-Duvnäs stn ca 1972.
Peter tror att bilderna kan vara tagna 1975 eller 1976 i stället för 1972 som jag har gissat. Jag vill påstå att 1975 och 1976 kan uteslutas som fototidpunkt. På bilden med tåget som kör på bron över Folkungagatan ser man att tåget fortfarande kör över den gamla bron. Bilderna är dessutom tagna på hösten. Den nya bron över Folkungagatan togs i bruk under 1975 som jag minns det, och eftersom den nya bron inte ens är under byggnad på bilden måste den vara tagen tidigare.
Däremot är det möjligt att bilderna är tagna på hösten 1973 eller 1974 i stället för 1972. Har forumexpertisen någon åsikt i det fallet?
/Peter Bolin
Storängen stn ca 1972.
Co 12 vid Saltsjö-Duvnäs ca 1972. Det är samma manövervagn som syns på bilden från Slussen, så därmed är problemet med fordonsindivid löst.
Saltsjö-Duvnäs stn ca 1972.
Peter tror att bilderna kan vara tagna 1975 eller 1976 i stället för 1972 som jag har gissat. Jag vill påstå att 1975 och 1976 kan uteslutas som fototidpunkt. På bilden med tåget som kör på bron över Folkungagatan ser man att tåget fortfarande kör över den gamla bron. Bilderna är dessutom tagna på hösten. Den nya bron över Folkungagatan togs i bruk under 1975 som jag minns det, och eftersom den nya bron inte ens är under byggnad på bilden måste den vara tagen tidigare.
Däremot är det möjligt att bilderna är tagna på hösten 1973 eller 1974 i stället för 1972. Har forumexpertisen någon åsikt i det fallet?
/Peter Bolin
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 15 dec 2023, 20:35
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
https://www.sprakservice-solna.se/bilder/1115.jpg
Tåg passerar den gamla bron över Folkungagatan ca 1972.
Däremot är det möjligt att bilderna är tagna på hösten 1973 eller 1974 i stället för 1972. Har forumexpertisen någon åsikt i det fallet?
Om än suddiga av farten så verkar bilarna ha de nya skyltarna som kom under sommaren 1973 så det kan ju vara en ledtråd !?
Tåg passerar den gamla bron över Folkungagatan ca 1972.
Däremot är det möjligt att bilderna är tagna på hösten 1973 eller 1974 i stället för 1972. Har forumexpertisen någon åsikt i det fallet?
Om än suddiga av farten så verkar bilarna ha de nya skyltarna som kom under sommaren 1973 så det kan ju vara en ledtråd !?
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Tack för bilderna! De väcker minnen till liv...
Första bilden visar en Leyland "plastbuss". Huset till höger revs snart och ersattes av "Vita Huset".
Berra
Första bilden visar en Leyland "plastbuss". Huset till höger revs snart och ersattes av "Vita Huset".
Berra
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Det kan inte vara Co 12 vid Slussen på 6:e bilden. Det är bland annat olika höjd på höger frontruta i färdriktningen. Och ledstängerna vid dörren ser olika ut.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder
Tack till Anders C. för påpekandet. Jag tycker att det ser ut som att sista siffran i vagnsnumret på bilden från Slussen är en tvåa, så därför drog jag slutsatsen att det är samma manövervagn som på bilden från Saltsjö-Duvnäs.
Manövervagnarna littera Co hade numren 3–4 och 10–14. Därutöver fanns CFo med bagageavdelning med numren 21–23. Det är en Co på bilden från Slussen, men vilken individ är det? Vinkeln är lite för snäv för att numret ska framgå ordentligt.
/Peter Bolin
Manövervagnarna littera Co hade numren 3–4 och 10–14. Därutöver fanns CFo med bagageavdelning med numren 21–23. Det är en Co på bilden från Slussen, men vilken individ är det? Vinkeln är lite för snäv för att numret ska framgå ordentligt.
/Peter Bolin