Avgångssignal

mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Avgångssignal

Inlägg av mormorsgruvan »

I Danmark lär man förr ha gett avgångssignal genom att slå ett slag på stationsklockan. Har detta någonsin förekommit i Sverige ?
Ulf Pålsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: Avgångssignal

Inlägg av Ulf Pålsson »

mormorsgruvan skrev: 18 maj 2024, 08:13 I Danmark lär man förr ha gett avgångssignal genom att slå ett slag på stationsklockan. Har detta någonsin förekommit i Sverige ?
Nej, inte enligt tillgängliga trafikregler (tjänstgöringsreglementen). Avgångssignal gavs ursprungligen med "allt väl-signal" (handsignal med armen sträckt rakt ut eller ofärgat sken i lykta fört i cirkel), kompletterad med "en stöt i signalpipan".
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Avgångssignal

Inlägg av Leif B »

Men jag tror att det förekom att tkl ringde med en klocka någon minut innan avgång som ett meddelande till resenärerna: "var god tag plats". Rätt?
Ulf Pålsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: Avgångssignal

Inlägg av Ulf Pålsson »

Leif B skrev: 18 maj 2024, 10:18 Men jag tror att det förekom att tkl ringde med en klocka någon minut innan avgång som ett meddelande till resenärerna: "var god tag plats". Rätt?
I Mariefred på ÖSlJ är detta sed, och jag antar att det bygger på någon gammal verklighet.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Avgångssignal

Inlägg av mormorsgruvan »

Järnvägsmuseum har en bild av en stationsklocka.
Jag tror att SJ slutade ringa något av de första åren på 1900-talet.
Klockorna samlades in och smältes ner.
”Baronen”
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2024, 16:04

Re: Avgångssignal

Inlägg av ”Baronen” »

Klämtande i klockan som förvarning inför avgång ja (liksom ÖSIJ och AGJ m.fl) men avgångssignal NEJ. Allt för stor risk att kyrkan, rast upphör i skolan eller en passagerarbåt i närbelägen hamn ”illegalt” sänder i väg ett tåg.
Skriv svar