- x985 N5 1784 Vislanda 9-7-71 27.JPG (159.26 KiB) Visad 1184 gånger
N5 1784 i Vislanda - 1971 -
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: N5 1784 i Vislanda - 1971 -
Stod väl i Åseda lokstall. 1783 var nog i tjänst litet längre.
Hur ser framtiden ut för det bevarade systerloket NBJ 16? NBVJ har ju fått bidrag för omtubning men inte mycket har hänt ännu.
Hur ser framtiden ut för det bevarade systerloket NBJ 16? NBVJ har ju fått bidrag för omtubning men inte mycket har hänt ännu.
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: N5 1784 i Vislanda - 1971 -
[/quote] Stod väl i Åseda lokstall. 1783 var nog i tjänst litet längre.
Hur ser framtiden ut för det bevarade systerloket NBJ 16? NBVJ har ju fått bidrag för omtubning men inte mycket har hänt ännu.
[/quote]
En typisk konservering från Åhaga Borås. Mötte loket i samma vinkel (som Lars bild) 1970 i Åseda lokstall. 1783 hade sin sista uppställning i Oskarshamns lokstall. 1784 utgick från Åhaga 1963-09-20 och fördes samtidigt över till beredskapsloksparken. 1783 var 1965 fortfarande driftånglok men torde ha blivit beredskapslok ca 1965-1966.
Obekant om NBJ 16 fått någon omvårdnad de senaste åren. Om jag förstått rätt är det S10 1726 E2 1182 och B 1267 som varit på Verkstan i Nora i de senaste året / åren. Alla tre bör vara körklara. Möjligen har TGOJ 125 även fått uppmärksamhet.
Förhoppningsvis kommer NBVJ att framöver kunna välja en (delvis) ny styrelse och därefter prioritera / planera vad som är viktigast för hela verksamheten. Om tre körklara ånglok redan finns lär ytterligare ånglok knappast bli prio.
Hur ser framtiden ut för det bevarade systerloket NBJ 16? NBVJ har ju fått bidrag för omtubning men inte mycket har hänt ännu.
[/quote]
En typisk konservering från Åhaga Borås. Mötte loket i samma vinkel (som Lars bild) 1970 i Åseda lokstall. 1783 hade sin sista uppställning i Oskarshamns lokstall. 1784 utgick från Åhaga 1963-09-20 och fördes samtidigt över till beredskapsloksparken. 1783 var 1965 fortfarande driftånglok men torde ha blivit beredskapslok ca 1965-1966.
Obekant om NBJ 16 fått någon omvårdnad de senaste åren. Om jag förstått rätt är det S10 1726 E2 1182 och B 1267 som varit på Verkstan i Nora i de senaste året / åren. Alla tre bör vara körklara. Möjligen har TGOJ 125 även fått uppmärksamhet.
Förhoppningsvis kommer NBVJ att framöver kunna välja en (delvis) ny styrelse och därefter prioritera / planera vad som är viktigast för hela verksamheten. Om tre körklara ånglok redan finns lär ytterligare ånglok knappast bli prio.