Ånglok 1965-66
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 16 dec 2023, 17:49
Ånglok 1965-66
Vintern 1965-66 satte SJ in ånglok i trafiken mellan Alvesta och Kalmar/Karlskrona.
Det handlade främst om B-lok som försågs med C-tender, men även en och annsn E-maskin (E2).
Någon som har koll på vilka individe det handlade om?
Det handlade främst om B-lok som försågs med C-tender, men även en och annsn E-maskin (E2).
Någon som har koll på vilka individe det handlade om?
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Ånglok 1965-66
En titt i "De sista svenska ångloken" ger följande lok.
B 1107 A-tender, B 1146, B 1283, E2 1183, B 1381, B 1281, B 1321 och B 1316 (E2 1099 o E 953 påeldades men användes inte)
B 1107 A-tender, B 1146, B 1283, E2 1183, B 1381, B 1281, B 1321 och B 1316 (E2 1099 o E 953 påeldades men användes inte)
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 16 dec 2023, 17:49
Re: Ånglok 1965-66
Tack för tipset!
Det är intressant med 1107. Den kan bara gått på Kalmar då skivan i Karlskrona var för kort för B-lok med A-tender.
Det är intressant med 1107. Den kan bara gått på Kalmar då skivan i Karlskrona var för kort för B-lok med A-tender.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 15 dec 2023, 18:26
Re: Ånglok 1965-66
B-loken framfördes ibland backgående, finns några bilder i "De sista svenska ångloken".
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 16 dec 2023, 17:49
Re: Ånglok 1965-66
Jobisst, men gällde inte en lägre sth vid backgång?
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: Ånglok 1965-66
E 1460 och E2 1194 gick var för sig för egen maskin från Malmö till Alvesta 22 februari 1966 men om de användes i trafiken kring Alvesta vet jag inte. E2 1194 var sedan tidigare driftlok i Malmö men E 1460 hade varit beredskapsavställd och avkonserverades vid Malmö lokstation 20 februari. E 953 togs också upp från Malmö men först några dagar senare.
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Ånglok 1965-66
Det var en kort period från slutet av februari till i början av april B lok gick i gods- och persontågen.Anders Johansson skrev: ↑24 jun 2024, 15:53 Vintern 1965-66 satte SJ in ånglok i trafiken mellan Alvesta och Kalmar/Karlskrona.
Det handlade främst om B-lok som försågs med C-tender, men även en och annsn E-maskin (E2).
Någon som har koll på vilka individe det handlade om?
I mitten av mars användes B 1107 (till Kalmar) B 1146, 1281, 1283, 1321 och 1381. Lite senare tillkom B 1028 som var i trafik mellan 1966-03-21 -- 1966-03-25. Skickades därefter till Östersund för omkonservering.
B 1316 (oljeeldad) ska ha stått som reserv i Karlskrona. En privat uppgift (mer vanskligt med privata uppgifter) förtäljer stationär ångcentral i Karlskrona under vintern.
E2 1183 ska ha varit stationerat i Karlskrona 1966-03 och kan ha använts för godståg / växling.
E 953 kom från I Distriktet och provkördes (ensamt lok) till Kalmar i Mars 1966 och oklart om loket fick någon riktig tjänstgöring.
E2 1099 eldades på men oklart om den togs i trafik.
En nyhet för mig enl JAW att även 1460 och 1194 drogs till Alvesta i ett sent skede. 1194 var dock driftånglok.
OBS att flera av loket tjänstgjorde som ordinarie driftånglok. Dom som var beredskapslok gick enligt handlingar något sålunda omgående till Östersund för omkonservering. Dock fanns något enstaka lok kvar i början av 1967 och som stod i kö till omkonservering i Östersund.
1107 fortsatte tjänstgöring (som beredskapslok) i Kalmar till sommaren 1966 innan det transporterades till Östersund och utsågs därefter som provlok för torrluftkonservering.
Det gick sannolikt inga backgående B lok under tiden. Finns heller inga foton (som sagts) på backgående B lok Alvesta-Kalmar / Karlskrona. Ordinarie tidtabell gällde och som man tydligen lyckades hålla. Dock förseningar pga. vattentagning / vändning och påfyllning av kolförråd. Men på linjen klarade man av att hålla tiden. Det har berättats att man t.o.m. lyckades köra in försening som orsakats av vattentagning.
OBS! att flera andra orter i Sverige rustade beredskapslok för trafik under en begränsad tid vintern 65-66. Ska dock inte förväxlas med ordinarie driftånglok som möjligen fick en utökad tjänst under den korta tid det behövdes.
T.ex. finns privata uppgifter på återupptagen tjänstgöring av 2 st G2 och två G6 inom 10 Ms.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: Ånglok 1965-66
Jag besökte Alvesta 26 februari 1966 och tog då den här bilden av E 1460 under ånga. Loket användes sedan flitigt vid malmödistriktet åtminstone t.o.m. maj månad samma år, främst i godståg men även i persontåg till Ystad då loktåg ersatte rälsbusståg på grund av snöoväder, bl.a. i april.
- Bilagor
-
- S131_21_red.jpg (55.46 KiB) Visad 4153 gånger
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Ånglok 1965-66
Tack Jan-Anders!Jan-Anders Wihrén skrev: ↑26 jun 2024, 09:48 Jag besökte Alvesta 26 februari 1966 och tog då den här bilden av E 1460 under ånga. Loket användes sedan flitigt vid malmödistriktet åtminstone t.o.m. maj månad samma år, främst i godståg men även i persontåg till Ystad då loktåg ersatte rälsbusståg på grund av snöoväder, bl.a. i april.
1460 fördes över till beredskapsloksparken 1965 men återtogs tydligen för trafik i både Malmö och kanske banorna från Alvesta där du lyckats få en bild på loket. På den tiden var det noga med om loken var beredskapslok eller driftånglok (inte minst med regelverken om t.ex. panntider) . Loket anmäldes på nytt som beredskapslok 1966-10 och blev överfört till beredskapsloksparken 1967-02.
1194 Överfördes till beredskapsloksparken 1965-12 och utgick från beredskapsreparation 1965-12-21 i Östersund. Blev tydligen beordrad att skickas till Alvesta för tillfällig tjänstgöring under snövintern där. Har du månne foton på loket i tjänst / under ånga där?
Återgick tydligen till Malmö men transporterades till huvudverkstaden Östersund 1966-11. Blev då beordrat att rustas till driftånglok och erhöll klass IIIB. Återtogs formellt som driftånglok enl. skrivelse 1967-02 tillsammans med S1 1917 som även det varit beredskapslok men återtogs som driftånglok.
Ovanstående är bra exempel på att lok som användes under vinterkörningarna Alvesta - Karlskrona/Kalmar bestod både av driftånglok och beredskapslok, som återgick till att vara beredskapslok efter avslutad tjänst.
Bifogar bladet från Str 77 som visar alla driftlok 1.1.1966. Tyvärr många felaktigheter där distrikten (som rapporterade in till det som skulle bli Str77) sannolikt inte rapporterade korrekt eller att eftersläpning av dokumentationen förekom.
Som exempel visar jag beredskapsanslaget från 1028 som var ett av loken i Alvesta / Karlskrona- Kalmar. Loket fördes över till att bli beredskapslok 1964 men finns fortfarande med som driftånglok i Str 77 1966-01-01.
Re: Ånglok i Karlskrona lokstall april 1967
April 1967 fanns B-lok i Karlskrona lokstall. Antagligen var det två stycken. Ett av loken hade överhettarslingorna uttagna och som låg i stallet. Helt säker uppgift.Conny Sernfalk skrev: ↑26 jun 2024, 00:17
B 1316 (oljeeldad) ska ha stått som reserv i Karlskrona. En privat uppgift (mer vanskligt med privata uppgifter) förtäljer stationär ångcentral i Karlskrona under vintern.
Vill minnas att jag då tidigare läst i ÅW om att ett B-lok från Karlskrona varit uthyrt som stationär ångcentral.