Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Innehållsvarning: Facebook nämns i detta inlägg
Ola Ahlström och jag har i gruppen Modelljärnväg på Facebook diskuterat Nässiö Oskarhamns lok 10 Wimmerby ursprung. I olika källor nämns att det skulle vara YEJ lok 6 vilket skulle vara Manning Wardle 108/1864 eller så är det lok 10 Manning Wardle 315/1870.
Är det någon här som har mer kunskap?
Fortsatt skön sommar
/Olof
Ola Ahlström och jag har i gruppen Modelljärnväg på Facebook diskuterat Nässiö Oskarhamns lok 10 Wimmerby ursprung. I olika källor nämns att det skulle vara YEJ lok 6 vilket skulle vara Manning Wardle 108/1864 eller så är det lok 10 Manning Wardle 315/1870.
Är det någon här som har mer kunskap?
Fortsatt skön sommar
/Olof
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Enligt bildtexten på Digitalt museum hade NOJ 10 varit bygglok på YEJ:
https://digitaltmuseum.se/021018123288/ ... 0-wimmerby
Det finns en även en bild på YEJ 6 som är ett helt annat lok:
https://digitaltmuseum.se/021018121011/ ... -x-med-tag
https://digitaltmuseum.se/021018123288/ ... 0-wimmerby
Det finns en även en bild på YEJ 6 som är ett helt annat lok:
https://digitaltmuseum.se/021018121011/ ... -x-med-tag
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Jo men frågan är om detta stämmer eller om det är något som levt kvar sedan det en gång nämndes av Yngve H.Leif B skrev: ↑25 jul 2024, 14:28 Enligt bildtexten på Digitalt museum hade NOJ 10 varit bygglok på YEJ:
https://digitaltmuseum.se/021018123288/ ... 0-wimmerby
YEJ hade två lok med nummer 6; tankloket Eslöf från 1865 och tenderloket Carl X från 1875. Fotot verkar visa Carl X.Leif B skrev: ↑25 jul 2024, 14:28 Det finns en även en bild på YEJ 6 som är ett helt annat lok:
https://digitaltmuseum.se/021018121011/ ... -x-med-tag
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Historien bakom NOJ 10 är något oklar.
Manning Wardle 108/1864 såldes till Peto, Betts & Brassey för användning vid Flensurg i dåv Danmark något som ändrades genom det Tysk-Danska kriget. Loket såldes därefter (1865?) till Ystad-Eslöf som YEJ 6 Eslöf (första loket med nr 6). Därifrån såldes det 1870 för 5500rdr till brukspatron Milne på Berga som sålde vidare loket till NOJ's byggare John Morton & Son för samma belopp. Vid Mortons konkurs torde loket ingått i konkursboet. Att man behövde loket var nog ganska klart då Morton hade beställt två Fairlielok av Fairlie & Co men bara fullföljde köpet av ett, det som kom att bli NOJ 1 Hultenheim. Det andra blev kvar på brittiska öarna under namnet Mountaineer.
De nya byggherrarna Clark, Punchard & Co hade precis avslutat bygget av Bedford & Northampton Rwy, en bana som nog var tänkt att ha egen materiel varför nya lok hade beställts till bygget. Två av dessa skall ha tagits över till bygget av NOJ, nr 1 Northampton (MW 315/1870) och nr 3 Turvey (MW 325/1870). Det fanns även ett lok med namnet Bedford (MW 368/1871) men det verkar ha gått annorstädes.
Eslöf var av MW-typen Old-I medan de övriga var av typ K men skillnaden är liten, cylinderdiameter och något större panna på K men sent levererade old-I hade K-typens cylinderdiameter och inget av detta går nog klart att avgöra av ett fotografi. Beteckningen Old-I beror på att MW återanvände typbeteckningen I för en annan (2-axlig) loktyp när man slutat bygga den gamla I-typen.
Troligast är det de båda K-loken som blev kvar men helt klart går det inte att säga. Men om man jämför sadeltanken på bilden av NOJ 10 med bilden av NOJ 11 hos KTJ så är det skillnad där det senare har den mer typiska MW-lådsadeltanken. Kan det finnas några V&V-dokument som loket under NOJ-tiden som kan ange bygg-år, cylinderdiameter, panndata etc? Det kanske finns något i SNJ's arkiv från köpet av loket.
Loken övergick från Clark & Punchard till Wimmerby Hultsfreds jvg 1874 och 1877 till NOJ, men WHJ ägdes av NOJ så det var nog mer administrativt.
Manning Wardle 108/1864 såldes till Peto, Betts & Brassey för användning vid Flensurg i dåv Danmark något som ändrades genom det Tysk-Danska kriget. Loket såldes därefter (1865?) till Ystad-Eslöf som YEJ 6 Eslöf (första loket med nr 6). Därifrån såldes det 1870 för 5500rdr till brukspatron Milne på Berga som sålde vidare loket till NOJ's byggare John Morton & Son för samma belopp. Vid Mortons konkurs torde loket ingått i konkursboet. Att man behövde loket var nog ganska klart då Morton hade beställt två Fairlielok av Fairlie & Co men bara fullföljde köpet av ett, det som kom att bli NOJ 1 Hultenheim. Det andra blev kvar på brittiska öarna under namnet Mountaineer.
De nya byggherrarna Clark, Punchard & Co hade precis avslutat bygget av Bedford & Northampton Rwy, en bana som nog var tänkt att ha egen materiel varför nya lok hade beställts till bygget. Två av dessa skall ha tagits över till bygget av NOJ, nr 1 Northampton (MW 315/1870) och nr 3 Turvey (MW 325/1870). Det fanns även ett lok med namnet Bedford (MW 368/1871) men det verkar ha gått annorstädes.
Eslöf var av MW-typen Old-I medan de övriga var av typ K men skillnaden är liten, cylinderdiameter och något större panna på K men sent levererade old-I hade K-typens cylinderdiameter och inget av detta går nog klart att avgöra av ett fotografi. Beteckningen Old-I beror på att MW återanvände typbeteckningen I för en annan (2-axlig) loktyp när man slutat bygga den gamla I-typen.
Troligast är det de båda K-loken som blev kvar men helt klart går det inte att säga. Men om man jämför sadeltanken på bilden av NOJ 10 med bilden av NOJ 11 hos KTJ så är det skillnad där det senare har den mer typiska MW-lådsadeltanken. Kan det finnas några V&V-dokument som loket under NOJ-tiden som kan ange bygg-år, cylinderdiameter, panndata etc? Det kanske finns något i SNJ's arkiv från köpet av loket.
Loken övergick från Clark & Punchard till Wimmerby Hultsfreds jvg 1874 och 1877 till NOJ, men WHJ ägdes av NOJ så det var nog mer administrativt.
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Tack Anders för förklaringen.
/Olof
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Det enda av WHJ-loken som man nog kan vara säker på är 11 som tack vare Albert Engströms minnesbilder identifieras till Turvey, ett ganska ovanligt namn. Turvey var en station på Bedford & Northampton Rwy. Engström kallade loket Turfy. Det finns olika uppgifter på namn under WHJ/NOJ-tiden, jag tror mest på Storebro även om Anell hävdar att det inte finns nåra bevis på detta namn. Namnet Småland lär ha tillkommit på KTJ.
Det andra loket som jag inte tycker är helt likt det andra kan alltså vara fd YEJ 6 men även loket Northampton är en kandidat men 11 kan ju fått nya sadeltankar på vägen till KTJ. Old-I och K är utseendemässigt ganska lika och hade nog större variation inom typerna beroende på kundönskemål.
Det andra loket som jag inte tycker är helt likt det andra kan alltså vara fd YEJ 6 men även loket Northampton är en kandidat men 11 kan ju fått nya sadeltankar på vägen till KTJ. Old-I och K är utseendemässigt ganska lika och hade nog större variation inom typerna beroende på kundönskemål.
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Tack Anders, det låter rimligt.
Några bilder på loken från Järnvägsmusei samlingar. Innan Turvy kom till KTJ hade loket hunnit bli rejält ombyggt och moderniserat. Hon skall bland annat ha fått en ny panna så det är svårt att dra säkra slutsatser.
Några bilder på loken från Järnvägsmusei samlingar. Innan Turvy kom till KTJ hade loket hunnit bli rejält ombyggt och moderniserat. Hon skall bland annat ha fått en ny panna så det är svårt att dra säkra slutsatser.
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
En sak som skiljer Old-I från K är pannans längd vilket orsakat ett längre axelavstånd ax II-III. Det är svårt att läsa de ritningar jag har men jag tror att det står 5' 5" och 5' 4" för typ K medan Old-I har 4' 10" (eller något ditåt) ax II-III. Om man mäter på bilden på loket Wimmerby så är avståndet mellan axel II-III kortare än mellan ax I-II vilket i så fall betyder att Wimmerby i så fall borde varit ett Old-I och inte ett K. Däremot torde NOJ 11 varit ett typ K.
Om detta stämmer så är NOJ 10 Wimmerby troligen fd YEJ 6, dvs MW 108/1864.
Huruvida loket Nothampton var på NOJ eller inte går inte att se, det kan ju varit där under en tid och sedan återvänt.
Om detta stämmer så är NOJ 10 Wimmerby troligen fd YEJ 6, dvs MW 108/1864.
Huruvida loket Nothampton var på NOJ eller inte går inte att se, det kan ju varit där under en tid och sedan återvänt.
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Intressant med nya rön. Hur vet vi att 108 blev YEJ 6? Jag har hört teorin förut men aldrig fått bekräftat.
YEJ styrelseprotokoll säger i sammanfattning ungefär så här:
650220 Till följd av diverse beslut kunde två lokomotiv ej påräknas förrän i oktober i år och uppdrogs det åt CA Adelsköld att i England inköpa ett gammalt lok att användas för gruskörning, till vilket de förstnämnda ej med fördel kunde användas.
650306 Direktionen beslöt att EJ inköpa ett gammalt lok såvida ej med säkerhet kunde påräknas att pannan vore god och maskinen användbar under arbetstiden. Adelsköld underrättas.
700623 uppdrogs åt Waldenström att med Kockums i Malmö uppgöra angående av honom för annan persons räkning gjort anbud på lokomotivet ESLÖV. Och beslöts at herr Kockums i provision uppbära 10% av summan.
701020 Sedan Direktionen 700623 uppdragit åt trafikchefen att sälja loket ESLÖF så annat att loket sålts till Oskarshamn för 5.500 kr och upptagits i räkenskaperna
Ulf Diehl
YEJ styrelseprotokoll säger i sammanfattning ungefär så här:
650220 Till följd av diverse beslut kunde två lokomotiv ej påräknas förrän i oktober i år och uppdrogs det åt CA Adelsköld att i England inköpa ett gammalt lok att användas för gruskörning, till vilket de förstnämnda ej med fördel kunde användas.
650306 Direktionen beslöt att EJ inköpa ett gammalt lok såvida ej med säkerhet kunde påräknas att pannan vore god och maskinen användbar under arbetstiden. Adelsköld underrättas.
700623 uppdrogs åt Waldenström att med Kockums i Malmö uppgöra angående av honom för annan persons räkning gjort anbud på lokomotivet ESLÖV. Och beslöts at herr Kockums i provision uppbära 10% av summan.
701020 Sedan Direktionen 700623 uppdragit åt trafikchefen att sälja loket ESLÖF så annat att loket sålts till Oskarshamn för 5.500 kr och upptagits i räkenskaperna
Ulf Diehl
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?
Det enda vi vet någorlunda säkert är att YEJ 6 såldes till Milne på Berga för Rdr 5500 som sålde loket vidare till John Morton & Son.
MW 108/1864 hade sålts nytt till Peto et al för användning i Flensburg, något som blev problematiskt pga Dansk-Tyska kriget 1864.
Det kan ju rentav ha blivit kvar i England pga kriget och därav ett bra köp för Adelsköld även om nog beställningen från styrelsen avsåg ett begagnat och därmed billigare lok, men brevet av 650306 visar att man nog gärna tog ett tämligen nytt.
Kriget pågick 1 februari till 20 juli 1864 och loket han nog knappt levereras men Manning Wardles listor säger Peto et al som köpare men de kan ju sålt loket vidare utan att det varit i Danmark.
MW 108/1864 hade sålts nytt till Peto et al för användning i Flensburg, något som blev problematiskt pga Dansk-Tyska kriget 1864.
Det kan ju rentav ha blivit kvar i England pga kriget och därav ett bra köp för Adelsköld även om nog beställningen från styrelsen avsåg ett begagnat och därmed billigare lok, men brevet av 650306 visar att man nog gärna tog ett tämligen nytt.
Kriget pågick 1 februari till 20 juli 1864 och loket han nog knappt levereras men Manning Wardles listor säger Peto et al som köpare men de kan ju sålt loket vidare utan att det varit i Danmark.