Dressiner

Lars Johansson
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2023, 19:46

Dressiner

Inlägg av Lars Johansson »

På kortet syns en rad fordon efter chefens cykeldressin. På nästan alla finns en lång stång. Användes den för drivning? Den tredje i ordningen saknar stången men verkar ha ett annat handtag. Någon kanske också vet var bilden är tagen? Bilden hittad i en bunt med vykort, text på baksidan: "Arbetslag under pappa".
Banarbetare baksidestext Arbetslag under pappa.jpg
Banarbetare baksidestext Arbetslag under pappa.jpg (143.18 KiB) Visad 1505 gånger
Olof W
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Dressiner

Inlägg av Olof W »

Jag gissar att den tredje dressinen är en sådan där man sitter och driver den framåt genom att dra handtaget fram och tillbaka. Tycker mig att ha sett liknande handtag på muséet i Ängelholm.
De andra kan var trehjulingar utan drivning där användaren står upp och stakar sig fram med hjälp av en lång stång.
Björn Bodin
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 dec 2023, 09:44

Re: Dressiner

Inlägg av Björn Bodin »

Lars Johansson skrev: 03 aug 2024, 20:30 På kortet syns en rad fordon efter chefens cykeldressin. På nästan alla finns en lång stång. Användes den för drivning? Den tredje i ordningen saknar stången men verkar ha ett annat handtag. Någon kanske också vet var bilden är tagen? Bilden hittad i en bunt med vykort, text på baksidan: "Arbetslag under pappa".Banarbetare baksidestext Arbetslag under pappa.jpg
ja stången används vid drivning. Antingen stående och stakande eller som här på den dåliga bilden, som ett stöd vid knästående. I slutet på 40-talet och början på 50-talet kunde man fortfarande se banfolk använda dessa hjulingar även om tramp- eller cykeldressiner blivit det vanligaste sättet att ta sig fram. Där jag växte upp var knästående det vanligaste sättet.
Bilagor
Hjuling.jpg
Hjuling.jpg (165.18 KiB) Visad 1344 gånger
Olof B
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:28

Re: Dressiner

Inlägg av Olof B »

Det finns även i filmen Gäst hos Verkligheten (på boken av samma namn av Per Lagerkvist).
Finns på SVTPlay. Ca 18:45 in i filmen:
https://www.svtplay.se/video/eQEapne/ga ... ition=1130
PeO
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 apr 2024, 13:55

Re: Dressiner

Inlägg av PeO »

Bilder från inspelningen finns i "Lennarts järnvägsbilder" sid. 105-108, bl.a. stakar John Elfström dressinen ner för Vårgårdabacken.
Skriv svar