Klorvagnar med vit korg och samma vagn utan.

Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Klorvagnar med vit korg och samma vagn utan.

Inlägg av Jan_Murberger »

Fick fina svar och bild på vagnen tillverkad av Nohab itan korg i förra forumet. Nu till den med dom i änden. Är det här före detta korgklädda vagnar? Förstärkningen ovanför buffertbalken verkar stämma:
https://varmlandsarkiv.kulturhotell.se/items/show/20427
I så fall samma typ av vagn som syns här?
https://varmlandsarkiv.kulturhotell.se/ ... 3Fpage%3D3

Hur var de märkta och lackerade på femtiotalet?
Har någon en bild där en Nohab har fått borttagen bromskur?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
BoJ
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Klorvagnar med vit korg och samma vagn utan.

Inlägg av BoJ »

Bilderna små, men troligen är det vagnar tillverkade av CHR (Christian Olsson). Det du kallar förstärkning är typiskt för dessa vagnar.
Nohab vagnarna har domen mera centralt placerad.
https://digitaltmuseum.se/021018040609/ ... qvist-holm
Johan Hellström
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 dec 2023, 12:43

Re: Klorvagnar med vit korg och samma vagn utan.

Inlägg av Johan Hellström »

Vilken samling du har hittat! Däri kan man ju surfa bort sig några timmar…

Utan att egentligen kunna svara på frågorna, men kanske också för att få bekräftelse själv på att jag antar rätt 😅, torde denna klorvagn upplastad på en överföringsvagn vara en som tidigare hade ”träfrack”. https://digitaltmuseum.se/021018074606/ ... ns-jarnvag

När vi ändå är inne på ”träfracken”: Jag har ännu inte hittat något dokument som tydligt anger att kraven på dem togs bort (i Sverige). I Tyskland försvann kravet på ”träfrack” i samband med att det orangefärgade bandet kring cisternen infördes 1949 (enligt det fina uppslagsverket Güterwagen Band 9.2 https://www.stefancarstens.de/gueterwag ... -und-db-ag). (Edit: Hittade just en delförklaring i förra forumet: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=275343).

Kravet på orangefärgat band kom in i RID 1967, men det tog ett antal år (inte minst p.g.a. övergångsregler) innan det infördes fullt ut i Sverige. På bilden från Skoghall du länkade till är brytningstiden rätt tydlig; klorvagnarna har bandet, medan ammoniakvagnen t.v. inte har det.
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Klorvagnar med vit korg och samma vagn utan.

Inlägg av Jan_Murberger »

Tack, men det är sannolikt en nohabvagn. De jag länkade till är sannolikt Christian Olsson.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Staffan Myrenberg1
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2024, 10:45

Re: Klorvagnar med vit korg och samma vagn utan.

Inlägg av Staffan Myrenberg1 »

Vagnen på NKlJ är 502 596 klorvagn som var byggd 1943 av NOHAB. Korgen togs bort vid revisionen 9 mars 1956 av Christian Olsson i Värtan. Våldsam växling ledde till att cisternen blev losskörd på täckta klorvagnar. Norrsundet var en sådan plats tex. Denna vagn fick sin cistern losskörd efter besök i Järpen 29 december 1951. Vagnen slopades 23 oktober 1972. 502 597 var på revision samtidigt som 502 596 och träkorgen togs bort. 502 598 och 502 600 fick träkorgarna borttagna sent hösten 1955 i Värtan. Träkorg visade sig vara en dålig idé efter urspåringen och den följande branden vid Ragunda 23 september 1953. En O-vagn lastad med fotogenfat började brinna efter urspåringen och en träkorg på en klorvagn brann nästan helt upp. Man vill inte ha så varmt i en klorledning att järnet börjar brinna med kloren som oxidationsmedel. Det är inte så bra att en klorcistern brinner inuti och det går hål på cisternen! Klorfabriken i Skoghall tillverkade ren järnklorid under något år genom att mata in järntråd i klorgas där järnet fick brinna och på så sätt bilda järnklorid.
Skriv svar