Vagnsniummer, utförande: Behöver tips för att jobba lite mer självständigt.

Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Vagnsniummer, utförande: Behöver tips för att jobba lite mer självständigt.

Inlägg av Jan_Murberger »

Sitter och bläddrar i Särtryck 077.

Jag har hittat diverse referensbilder som har fått stå förebild för utförandet på mina modeller men hur vet man när i nummerserien utförandet ändrades?

Om vi tar litt Or som exempel (saxat ur inlägg av Thomas Tell i en annan tråd):
1922-23 levererades 40 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, bromskur, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1923-24 levererades 155 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms och plattjärnsspännstag
1933-34 levererades 292 Or med 800 mm plåtlämmar med förhöjd gavel, tryckluftbroms, plattjärnsspännstag, hylsbuffertar och skivhjul.

Jag hittar en bild som skulle kunna stämma för utförandet 1923-24:
https://digitaltmuseum.se/021018034536/ ... 4-skaffade
Vagnen har nummer 33084

Om jag tittar på den nummerserien i Särtryck 077 så hamnar vi på: 33028-33182. Har jag tolkat det rätt?
Hur kommer man fram till vilket utförande, tillverkare och tillverkningsår vagnarna hade?
För den aktuella individen får jag fram:
Kuntze-Knorr samt 18 tons lastförmåga. Vad står den lilla ettan för?
Är det korrekt?

Vidare kan det vara en liten ruta med årtal och bokstäver. Det ska beteckna slopning men även annan användning av den här rutan verkar förekomma, som G1944, O1959, N1931, osv. Hittar inte i teckenförklaringen vad bokstäverna står för.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Per Ljungberg
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Vagnsniummer, utförande: Behöver tips för att jobba lite mer självständigt.

Inlägg av Per Ljungberg »

Bokstäverna framför slopningsåret anger vilket huvudlittera vagnen hade vid slopningen. Jag har kollat i mitt ex av Str 77 från 1949. Vilket årtal av Str 77 refererar du till. Vagnen kan ju har bytt huvudlittera sedan den levererades genom t.ex. ombyggnad.
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Vagnsniummer, utförande: Behöver tips för att jobba lite mer självständigt.

Inlägg av Jan_Murberger »

Tack, Per. Det kan nog stämma. Ska kolla i särtrycket i kväll.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Anders Sandgren
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Vagnsniummer, utförande: Behöver tips för att jobba lite mer självständigt.

Inlägg av Anders Sandgren »

Den lilla 1an vid vikten anger enl fotnot att vagnarna lastar 2ton mindre när de har kollämmar.
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Vagnsniummer, utförande: Behöver tips för att jobba lite mer självständigt.

Inlägg av Jan_Murberger »

Anders Sandgren skrev: 16 aug 2024, 12:42 Den lilla 1an vid vikten anger enl fotnot att vagnarna lastar 2ton mindre när de har kollämmar.
Ja, sidfoten var tydligen bara på vänster sida men inte på höger. Tack.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Skriv svar