Elloket Du 109

OlofWil
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 dec 2023, 14:43

Elloket Du 109

Inlägg av OlofWil »

Elloket Du 109, som finns i Kristianstad hos oss i MfÖSJ, fyller 100 år 2025. Vi har planer på att loket givetvis ska rulla under året, men funderar också på vilket datum loket rullade ut från tillverkning.

Är det någon som vet var man kan ta reda på det datumet? Jag tänker mig att det borde finnas i ASEAs gamla arkiv, men frågan är var det arkivet finns? Kanske Riksarkivet?

Bild

Hälsningar
Olof, ordförande MfÖSJ
Ulf Nyström
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2023, 11:08

Re: Elloket Du 109

Inlägg av Ulf Nyström »

13 november 1925 anges som tillverkningsdatum i boken "D-loksfamiljen" av Frank Edgar och Ulf Smedbo från 2023 som är en uppdaterad version av Lennart Wretmans "D-lokens historia" från 1987.
Källan uppges vara Asea.
pwiklund
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:10

Re: Elloket Du 109

Inlägg av pwiklund »

En 'sekundär' SJ-källa kan vara de revisionskort som fördes vid verkstäderna. Såvitt mig bekant blev dessa tillvaratagna 'en gång i tiden' (80/90-talet?), men var de finns idag känner jag inte till.
Thomas Tell
Inlägg: 119
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Elloket Du 109

Inlägg av Thomas Tell »

Du 109 på Kristianstad C kring 1970.
Bilagor
Kristianstad 1970c Du 109 923.jpg
Kristianstad 1970c Du 109 923.jpg (331.42 KiB) Visad 2357 gånger
PeO
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 apr 2024, 13:55

Re: Elloket Du 109

Inlägg av PeO »

Här med syster i Ockelbo 2006.
200609091600b.jpg
200609091600b.jpg (220.4 KiB) Visad 2161 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 209
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Elloket Du 109

Inlägg av Anders Sandgren »

Hur är det med gångbryggorna? På provturen hade inte 101 dylik, men på en bild från 1934 har den det.Idag har den det.
109 har brygga 1970 men inte idag. 109 har tyfon och kan nog avse ett 20-talslok under slutet av sin karriär med bibehållen och nyrustad träkorg. Men varför togs bryggorna bort? Dörren är väl inte heller öppningsbar.
Per Ljungberg
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Elloket Du 109

Inlägg av Per Ljungberg »

Eftersom anledningen till att det fanns dörrar och övergångsbryggor inte fanns kvar tog man bort bryggorna och permanentstängde dörrarna då det förekom att det drog in från otäta dörrar. Anledningen till dörren var att biträdet, som fanns då, skulle kunna gå över till ett tillkopplat men obemannat lok som transporterades i tåget. Där skulle han kunna, under drift, kontrollera att allt var ok med transportloket.
Skriv svar