Fordon hos Järnvägsmuseet i Gävle

Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 43
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Fordon hos Järnvägsmuseet i Gävle

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Finns det någon enkel förteckning över vilka lok och vagnar som finns bevarade hos Järnvägsmuseet i Gävle? Jag försökte hitta en sådan på hemsidan men det verkar inte finnas något bra sätt att söka på. Ett par konkreta exempel: SJ ånglok E 902 och E2 1194. Finns dessa i Gävle och är något av dem kördugligt (E 902 har varit i drift i Ängelholm för ett antal år sedan men hur är det nu?). E2 1194 skulle enligt uppgift bevaras som exempel på ett beredskapslok.
Conny Sernfalk
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Fordon hos Järnvägsmuseet i Gävle

Inlägg av Conny Sernfalk »

Jan-Anders Wihrén skrev: 16 aug 2024, 21:21 Finns det någon enkel förteckning över vilka lok och vagnar som finns bevarade hos Järnvägsmuseet i Gävle? Jag försökte hitta en sådan på hemsidan men det verkar inte finnas något bra sätt att söka på. Ett par konkreta exempel: SJ ånglok E 902 och E2 1194. Finns dessa i Gävle och är något av dem kördugligt (E 902 har varit i drift i Ängelholm för ett antal år sedan men hur är det nu?). E2 1194 skulle enligt uppgift bevaras som exempel på ett beredskapslok.
Det var många år sedan det existerade en förteckning på "webben" över Järnvägsmuseets samlingar. Henrik torde ha full koll, men kanske inte läser av / skriver här lika ofta som tidigare. Nedanstående kommer från Uppslagsverket SJ ånglok.
E 902: Övertogs av Järnvägsmuseet efter avvecklingen av Beredskapsångloken 1990. Upprustades och driftsattes i den sedan länge nedlagda verksamheten i Herrljunga lokstall (Järnvägsmusei vänner). Var i trafik med extratåg i Ängelholm t.o.m. 2012. Transporterades därefter till Gävle och uppställning i OKB stallet och senare Gävle Nynäs där loket iaf fanns i slutet av 2014 som driftdugligt.
E 1194: Lite brokig historia efter avvecklingen av beredskapsångloken 1990. 1991 skulle loket ha sålts till USA och drogs ner till Göteborg. Loket ratades av köparen till förmån för ett annat E2 lok som bedömdes vara mindre slitet. 1194 Deponerades då till Mf GDJ i Falun. Loket kom därefter att användas på extratåg på bl.a. södra Inlandsbanan. Såldes därefter till IBAB som deponerade loket till den numer insomnade föreningen OHJ. IBAB återtog loket för c:a 25 år sedan och ställde upp det i ett av sina egna lokhus. När IBAB avvecklade alla sina ånglok 2014 övertog Järnvägsmuseet loket och transporterade det till Gävle. Orsaken till anskaffningen var att loket var det sista ånglok som var i trafik på SJ såsom driftlok strax innan kvarvarande driftånglok slopades 1972-04-01 och fördes över till att bli beredskapsånglok.
HenrikR
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Fordon hos Järnvägsmuseet i Gävle

Inlägg av HenrikR »

Hej!
E 902 finns i Gävle och är avställd pga dåliga tuber.
E2 1194 står på annan ort och inget har gjorts sedan loket kom från IBAB. Det har dock körts av både MfGDJ och OHJ i "museal tid" och kan ej betraktas som i beredskapsskick.
Till sist, nej tyvärr, någon aktuell fordonsförteckning finns ej på hemsidan.

Mvh Henrik R, JVM
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 43
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Fordon hos Järnvägsmuseet i Gävle

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Tack för svar!
Beträffande E 902 så var det ett lok som tillhörde Malmö lokstation under 1960-talet och som användes flitigt i godstågen mot Sjöbo och Ystad och inte minst i stentågen från Dalby (Önneslöv). Därför har/hade loket malmtågsbroms. Jag har åtnjutit åtskilliga timmar ombord på loket och känner väl därför lite extra för det och är väldigt glad över att loket är bevarat i gott skick. Tuberna kan säker bytas om/när man vill ta loket i tjänst igen.
Även E2 1194 var en malmömaskin och jag har lika mycket minnen av den som med E 902. Eftersom jag dessutom skänkte en av lokets nummerskyltar till järnvägsmuseet är jag givetvis extra intresserad av att loket bevaras och hoppas också att skylten skruvats upp igen på loket. När loket tillsammans med andra ånglok ställdes av togs skyltarna tillvara och i mitt fall kunde jag köpa den ena av E2 1194 loknummerskyltar från huvudverkstaden i Malmö. Det är den skylten som jag skänkt.
Jag har ett stort antal bilder med dessa båda ånglok från deras aktiva tjänst i malmöregionen.
Skriv svar