Några Djursholmsbanefrågor

Ola Ahlström
Inlägg: 23
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Några Djursholmsbanefrågor

Inlägg av Ola Ahlström »

För manga (?) år sedan förberedde jag för modellbygge av några Djursholmsbanemotorvagnar och släp men som så mycket annat hamnade projekten i garderoben. Nu har dock byggintresset vaknat och jag har långt gångna planer på att sätta lödkolven i plåtarna men jag har några avgörande frågor som jag först måste bena ut så det inte blir fel.

Först gäller det färgsättningen på motorvagnarna 7-12 och släpen 39-45. Jag har noteringar om att dessa under de första åren både var orangea med grön text och linjering för att från 1906 målas ljusgrå med gul linjering, allt för att 1916 målats rödbruna och sedan några detaljfrågor. Detta skulle innebära att;
  • Motorvagnarna 7 och 8 samt släpen 39-41 kan levererats i orange målning med grön text och linjering, skedde så?
  • Motorvagnarna 9-12 och släpen 42-45 levererades i ljusgrå färg med gul linjering och text, stämmer detta?
  • Blev motorvagn 7 och samt släpen 39-41 ommålade till ljusgrå färg med gul text och linjering innan ommålningen enligt färgreformen 1916?
  • Bild på motorvagnen från Frescati olyckan 1906 visar elektriska lyktor monterade på taket, fick alla motorvagnarna 7-12 detta och i så fall när monterades dessa ner?
  • Bild på motorvagn 7 visar stora luftventiler monterad tvärs diagonalt på takändarna (alltså en i varje takände), när demonterades dessa och fick alla motorvagnar denna konstruktionslösning?
  • De fyra Folesläpen 43-45 hade en "skyddsplåt" (?) över de diagonalt placerad luftintagen, hade även släpen 39-42 dessa och när demonterades dom i så fall på aktuella släp?
  • Bilder från olyckan 1906 med släpet nr 39 visar denna vagn med lanternin, hade alla tre släpen 39-41 lanternin eller var nr 39 unik?
  • Släp 41 byggdes kraftigt om efter en olycka hösten 1951, när vagnen kom åter i tjänst i januari 1052 var den fortfarande målad rödbrun eller var den ommålad i SRJ:s nya gröna färg?
Ola Ahlström
Malmö