Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Tobbe
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 aug 2024, 17:13

Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Tobbe »

!959, under byggandet av pappersbruket i Bromölla stod detta ånglok uppställt för att bidra med ånga i bl.a. vulkanisering av gummi.
Ett littera E-lok ser det ut som, men vilket nummer? Gissningsvis nummer 1087, men svårt att uttyda siffrorna på skorsten och lokskylt? Någon som vet mer?
Bilderna ur bok om pappersbruket.
IMG_2043.jpeg
IMG_2043.jpeg (480.17 KiB) Visad 2771 gånger
IMG_2042.jpeg
IMG_2042.jpeg (359.76 KiB) Visad 2771 gånger
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 60
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Intressanta bilder, tack för dem! En liten korrigering, bara: Det som byggdes 1959 var inte pappersbruket, det var massafabriken. Pappersbruket kom ett decennium senare.
Tobbe
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 aug 2024, 17:13

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Tobbe »

Ja så var det förstås! Jag lyssnade inte ordentligt!
Mest intresserad av loket!
Conny Sernfalk
Inlägg: 72
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Conny Sernfalk »

Tobbe skrev: 05 aug 2024, 06:04 !959, under byggandet av pappersbruket i Bromölla stod detta ånglok uppställt för att bidra med ånga i bl.a. vulkanisering av gummi.
Ett littera E-lok ser det ut som, men vilket nummer? Gissningsvis nummer 1087, men svårt att uttyda siffrorna på skorsten och lokskylt? Någon som vet mer?
Bilderna ur bok om pappersbruket.
IMG_2043.jpeg
IMG_2042.jpeg
Bilderna avser Nymölla massabruk och kan möjligen vara tagna ca 1959-1960. Massabruket började byggas 1959. Ett antal år senare tillkom Pappersbruket.
Det finns ytterligare matnyttig info i en tråd från gamla Järnvägshistoriskt forum. Är bara att söka på Nymölla.
Loket är med 98 % chans E 1087. Rördragningar och annan utrustning (t.ex. NALCO) överensstämmer. 1087 tillhörde även då distriktet med observationer från bl.a Ystad och Kristianstad. Loket lär även ha kommit från Kristianstad till Nymölla.
Att loket kom med vagnbjörn beror på att järnvägen mellan Bromölla och Nymölla inte hade byggts (än).
F.ö var det inte ovanligt att ånglok hyrdes ut då till industrier för stationärt bruk. B 1316 (oljeledat) var t.ex. uthyrt till Östanå bruk i slutet av 1962 eller början av 1963. Loket hyrdes även ut till andra industrier för stationärt bruk tidigt 60 tal.
Ulf Diehl
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Ulf Diehl »

1959 är nog för tidigt. Jag såg loket i lgt i Sölvesborg juli 1959 och ångdriften på kustbanan fortsatta några år till. Men det kan ju tagits ur tjänst före T43orna kom?
Ulf Diehl
Conny Sernfalk
Inlägg: 72
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Conny Sernfalk »

Ulf Diehl skrev: 06 aug 2024, 10:10 1959 är nog för tidigt. Jag såg loket i lgt i Sölvesborg juli 1959 och ångdriften på kustbanan fortsatta några år till. Men det kan ju tagits ur tjänst före T43orna kom?
Ulf Diehl
Är du tveksam till att loket hyrts ut (ev tillfälligt?) 1959, då det fortfarande var driftlok inom SJ? . Låter vanskligt att hyra ut avställt ånglok med t.ex. utgången panntid.
Vi vet inget om hur länge loket förhyrdes på Nymölla massabruk. Men fabriken ska enligt andra inlägg, börjat att byggas 1959 och bilden visar även uppförande av byggnader inom bruket.
Loket fanns i Ystad 1960-08. Avfördes som driftlok enligt SJ handlingar 1963-02-15. Eftersom loket fick sin sista pannrevision 1957 kl. III borde lokets upphörande av panntid sammanfallit med avställningen som driftånglok. Enl skrivelse 1967-02-17 var loket då okonserverat (!!!) inom 1 Dd men erhöll beredskapsreparation (konservering) 1967-12-20.
Konklution: Bilden tagen mellan 1959-1967?
Ulf Diehl
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Ulf Diehl »

Enligt mina notat var 1087 i Borås 590413-590520 efter en urspårning och för km.rev och fick då VCc efter 38000 km. Intagen för beredskapslok Borås 621204-630215 med 94000 km (vilket tyder på rätt normal tjänst under mellantiden)
Ulf Diehl
Bilagor
1087 Sölvesborg 59 592908.JPG
1087 Sölvesborg 59 592908.JPG (207.71 KiB) Visad 1980 gånger
johanmmolin
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av johanmmolin »

Den här diskussionen har varit uppe i gamla forumet, om E-loket och Nymölla massafabrik (och senare pappersbruk).
Min svärfar var ingenjör där, hjälpte till att starta upp verksamheten, och en svåger har arbetat hela sitt liv på platsen.

Boken ur vilka de två första bilderna är hämtade heter Magnifik Magnefit och gavs ut när massafabriken var nybyggd. Jag har noterat att man fortfarande kan hitta den på Bokbörsen.
Göran
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 07:45

Re: Ånglok som bidrog med ånga till pappersbruket i Bromölla?

Inlägg av Göran »

Lite off topic, jag samlar på vykort som visar svenska sulfitfabriker. jag saknar vykort som visar Nymölla. Visserligen är Nymölla magnefit, men det är på gränsen till sulfit
Finns det vykort som visar massafabriken?
Skriv svar