Någon som vet något om KVBJ.
Verkar inte hända något där!
KVBJ
Re: KVBJ
(Utgår från att du menar museiföreningen KVBJ). Frågan har väl varit uppe ett antal gånger på bl a detta forum utan att några konkreta svar givits. Man får väl gå med i föreningen för att få veta nåt?
Men det är bara att konstatera att föreningar med småskalig verksamhet såväl ”kan gå i ide” som jobba vidare på synnerligen liten sparlåga utan att gå under. Man fortsätter skrapa på fordon som inte är i drift, bygga lite spår som inte trafikeras och underhålla nån byggnad. Typ.
Man har inga krav på att kunna tursätta tjugotalet medlemmar nån trafikdag, och heller inga tillsynsmyndigheter som kräver saker för att så ska kunna ske. Det är väl möjligen grannar och kommuner som kan grymta när det blir ”för mycket skrot” och inget sker. Sådär.
Jag har sagt/ skrivit det förr: Det vilar en förbannelse över svenskt 1067-bevarande. Vare sig det handlade om rälsbussbevarande i Karlshamn på 60/ 70-tal eller museibaneplaner runt Ryd något senare. Vi får väl nöja oss med statiskt bevarade men ej renoverade och ”för allmänheten uppvisade” (utan i hallar/ utrymmen som kan ”visas på begäran”, typ) fordon i Gävle och Kristianstad samt i här aktuella Hovmansbygd där det finns (mer eller mindre) korgar, uppmålade och ställda på trallor. Och nån från Kristianstad deponerad godsvagn. Och så till 891 mm omspårade postvagnen SJ DFo11p (fd DFo11t) 735 på ULJ och tillika omspårade lokomotorn SJ Z4p (fd Z4t) 320 på GHJ.
Hoppet står till våra norska bröder (och systrar) på Setedalsbanan som i varje fall kan visa upp ett par Z4t-lokomotorer i drift på sin originalspårvidd.
/ L G
Men det är bara att konstatera att föreningar med småskalig verksamhet såväl ”kan gå i ide” som jobba vidare på synnerligen liten sparlåga utan att gå under. Man fortsätter skrapa på fordon som inte är i drift, bygga lite spår som inte trafikeras och underhålla nån byggnad. Typ.
Man har inga krav på att kunna tursätta tjugotalet medlemmar nån trafikdag, och heller inga tillsynsmyndigheter som kräver saker för att så ska kunna ske. Det är väl möjligen grannar och kommuner som kan grymta när det blir ”för mycket skrot” och inget sker. Sådär.
Jag har sagt/ skrivit det förr: Det vilar en förbannelse över svenskt 1067-bevarande. Vare sig det handlade om rälsbussbevarande i Karlshamn på 60/ 70-tal eller museibaneplaner runt Ryd något senare. Vi får väl nöja oss med statiskt bevarade men ej renoverade och ”för allmänheten uppvisade” (utan i hallar/ utrymmen som kan ”visas på begäran”, typ) fordon i Gävle och Kristianstad samt i här aktuella Hovmansbygd där det finns (mer eller mindre) korgar, uppmålade och ställda på trallor. Och nån från Kristianstad deponerad godsvagn. Och så till 891 mm omspårade postvagnen SJ DFo11p (fd DFo11t) 735 på ULJ och tillika omspårade lokomotorn SJ Z4p (fd Z4t) 320 på GHJ.
Hoppet står till våra norska bröder (och systrar) på Setedalsbanan som i varje fall kan visa upp ett par Z4t-lokomotorer i drift på sin originalspårvidd.
/ L G