Ritningar i skala 1:175
-
Ritningar i skala 1:175
I min barndom ritade jag och min vän Staffan Wolter av lok och vagnar. Ursprunget kom från Wentzels katalog, där det fanns bilder av Wentzels modeller av svenska vagnar. Modellerna var i skala HO. I katalogen var de avbildade i halva storleken (=HHO eller 1:175), Vi satte ihop tåg. För att få fler tåg kompletterade vid med egna ritningar. Så småningom blev ritningarna ganska fina. Personvagnar skissade vi av på Stockholm C och åkte hem och renritade. Godsvagnar hittade vi i Ulvsunda, Sundbyberg och Tomteboda. Det pågick i ungefär fem år mellan 1958 och 1962. Det var stålande tider. Det gick fortfarande en mängd från olika enskilda järnvägar övertagna vagnar - både personvagnar och godsvagnar - i trafik. Tyvärr var vi ofta dåliga på att notera numret på de lok och vagnar vi ritade av. Ritningarna gjordes i blyerts. Som skydd satte vi plast ovanpå. Ett skäl till denna udda hobby var att kamerorna var dåliga och film och framkallning dyrt.
- Bilagor
-
- De sista G-vagnarna vid SJ 1960.jpg (134.26 KiB) Visad 2673 gånger
-
Re: Ritningar i skala 1:175
Imponerande! Var det tumstock som gällde för att få måtten rätt?
-
Re: Ritningar i skala 1:175
På godsvagnar var lastytans längd och axelavståndet märkt utanpå vagnen. De gav en god vägledning. Sedan fick vi tidigt tag i en upplaga av SJ Godsvagnar (med brunt omslag). Då var det bara att slå upp. Där fanns alla standardtyper. Det var då inte så svårt utifrån dessa räkna ut måtten på mera udda typer av vagnar.