Ja, i princip alla tåg öster om Växjö gick ju med Du2 sista tiden fram till juni -84, några år tidigare förekom F ganska frekvent i resandetågen. "Över en natt" tog Rc över det mesta, någon gång Da eller i sällsynta fall Du2.Anders Johansson skrev: ↑31 okt 2024, 22:24 ...
Nu blev det rätt! Dessa vagnar gick med mult Du2 ända tills man fixat matningen i Emmaboda så att Rc kunde gå på sträckan.
Tack!
Volvotåg
-
Re: Volvotåg
Re: Volvotåg
I lådorna transporterades lackerade karosser till Kalmar, tomma tillbaka till Göteborg.BoJ skrev: ↑01 nov 2024, 00:24 Vid studiebesök "blå tåget" i går, observerade jag att spåret nyligen var använt, då det var blanka räler på spåret.
Intressant på filmen var de tomma gröna Skandiatransport vagnarna. Funderade på om man transporterade bilar från fabriken på dessa vagnar.
Är det verkligen så att tåget är på väg från Volvo? Bör väll vara till Volvo!
https://www.youtube.com/watch?v=eELsJKs6tUk
Vagnarna var ju ombyggda Oms-vagnar som fått ställ för lådorna , och lastade var dom väldigt breda och krävde oftast skyddsvagn och rullade med specialtillstånd som syns på filmen , Tillstånd "ö GOG 18" står det i tidtabellsboken.
Tåget som transporterade lådorna var sk heltåg , och utseendet på tåget var lite olika genom årens lopp beroende på var dom färdiga bilarna i Kalmar skulle , vissa perioder lastades bilarna på biltransportvagnar tillbaka till Göteborg för export i tåget.
Ibland rullade det vanliga Sk volvocontainers i tåget som kopplades på/av i Alvesta från/till Olofström för på denna tid rullade bara ett tåg mellan Olofström och Göteborg och det räckte inte alltid när Torslandaverken gick för fullt med nattskift och allt.
Lite fakta om Kalmarverken när det invigdes :
https://www.240.se/litteratur/Volvo%20Kalmarverken.pdf
Hela tåget på filmen är nog på väg till Kalmar, med tomma Olofströmcontainers längs fram som avkopplades i Alvesta.
Att man missat tåget är nog inte så konstigt det kördes bara på nätterna , möttes typ i Borås runt 02 på morgonen Tisdag till Lördag.
Åke har nog filmat en väldigt ljus sommarkväll.
Jag såg det bara en gång när jag antecknade tåg en natt i Alvesta runt 91 , och då var det Rc1 som drog till Göteborg och en Rc5 från Göteborg.
Tåget från Göteborg avkopplade vagnar till Olofström.
M.V.H Anders.k.