Spräckt plåt på SNJ 7

Thomas Tell

Spräckt plåt på SNJ 7

Inlägg av Thomas Tell »

Min frus farfar, Ludvig Block, lämnade efter sig 28 glasplåtar han tagit på ånglok. Dessa överlämnades till Stig Nyberg och finns i dag på Järnvägsmuseum.

Men först gjorde jag kontaktkopior av negativen. Jag har en speciell ram för detta där man lägger i ett fotopapper och negativet för att sedan belysa detta. Med dåtidens fotopapper var exponeringstiden lång så man kunde belysa i dagsljus. Det var då det blev så fina kopior.
Nu gjorde jag kontaktkopior med hjälp av förstoringsapparatens lampa.
Detta negativ gjorde jag först en fin kopia av men när jag skulle göra nästa slant glasplåten i golvet och gick sönder. Jag gjorde fler kopior med den spräckta glasplåten och här visar jag en av dem. Jag har reparerat den med photoshop och det blir ganska bra.
Den första kopian som ju var utan sprickor gav jag till Stig Nyberg tillsammans med glasplåten.

Bilden visar Nynäsbanans lok nummer 7 vid lokstallet Stockholm N vid Atlasområdet. Huset bakgrunden står i dag kvar vid Torsgatan. Bilden är tagen på 1910-talet.
Bilagor
SNJ 7 1910t Stockholm N LudvigBlock 09.jpg
SNJ 7 1910t Stockholm N LudvigBlock 09.jpg (351.83 KiB) Visad 246 gånger
Senast redigerad av Thomas Tell den 07 nov 2024, 23:59, redigerad totalt 2 gång.
Anders Östlund

Re: Späckt plåt på SNJ 7

Inlägg av Anders Östlund »

Lite skadad är man, läste rubriken och gick in, kikade på bilden och letade sprickor... på loket! Såg inte en enda, tänkte "Sprickor i pannsvepet?" Vilken plåt har spruckit? Såg inget... Sen läste jag texten... Jaja, hittat sprickorna nu... Det var jättelätt... :D

/Anders Ö - Lokfluktare...
Skriv svar