BLJ 6 i Gräfsnäs - 1972 -

lars moberg

BLJ 6 i Gräfsnäs - 1972 -

Inlägg av lars moberg »

x1167   BLJ 6   Gräfsnäs   4-6-72   41.JPG
x1167 BLJ 6 Gräfsnäs 4-6-72 41.JPG (183.74 KiB) Visad 758 gånger
©Lars
K Lemming

Re: "Rundgång" i Gräfsnäs Slottspark

Inlägg av K Lemming »

Ska man vara petigt besserwissig så hette väl stationen Gräfsnäs Slottspark vid denna tiden om jag inte minns helt fel. Nuvarande Gräfsnäs station ligger en liten bit nordost om Gräfsnäs Slottspark och var inte uppbyggd ännu 1972.
Rundgångsproceduren vid Gräfsnäs Slottspark vid denna tiden var intressant. Vid ankomst väntade ett dragfordon på linjen en bit bort mot nuvarande Gräfsnäs, tåget bromsades ner och loket kopplades från och fortsatte en liten bit framåt och in på ett kort stickspår som väl i princip bara rymde ett lok så som jag minns det.

Det väntande dragfordonet kopplades sen till tågsetet och drog det förbi sticken med det väntande loket. Därefter gick loket ut och kopplades till tågsetet och drog fram det till plattformen och tåget var redo för återfärd till Anten med loket i rätt ände.

Som dragfordon väntandes i Gräfsnäs Slottspark användes t.o.m AGJ's lilla Zp som fick jobba hårt men även YBo5p har t.o.m använts vad jag förstått.

Senare användes HBA 2 och Z4p Böksholm men vill minnas att då väntade det loket i Kvarnabo och gick bakom tåget upp till Gräfsnäs Slottspark. Men minns inte om man helt slopade "rundgången" så att det loket drog tåget tillbaka till Kvarnabo och lokbyte skedde där med det då efterföljande ångloket eller om dieselloket bistod i "rundgången" i Gräfsnäs Slottspark likt tidigare. Mitt minne säger att det var diesel dragkraft tillbaka till Kvarnabo.
harald
Kontakt:

Re: BLJ 6 i Gräfsnäs - 1972 -

Inlägg av harald »

Ska man fortsätta att vara petigt besserwissrig så är väl svensk stavning "tågsätt".
https://www.saob.se/artikel/?unik=S_162 ... .37Yd&pz=5
Skriv svar