Svartmålad pannplåt! När?
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Tack BD. Fina bilder och bra information.
Därmed drar jag slutsatsen att det var mycket vanligt att loken på 30-talet har omålad glansplåten kvar.
Därmed drar jag slutsatsen att det var mycket vanligt att loken på 30-talet har omålad glansplåten kvar.
-
Utöver BD:s svar om hyttplåt så lägger jag till att även klädselplåten på cylindrarna var blånerad.BoJ skrev: ↑05 nov 2024, 22:51 Tack Micke
Mycket intressanta uppgifter.
När det gäller de stora "fina" loken, B och F, så hade dessa lok även liknande färg som pannplåten, på hytt sidor. Men det var väll inte glansplåt på sidorna av hytten. Målade man hytt sidor i liknande färg som glansplåten hade?
Tack
Jo så var det. Det syns på många bilder.
Det riktigt upplyftande för mig är att många lok hade omålad glansplåt kvar så länge.
Jo så var det. Det syns på många bilder.
Det riktigt upplyftande för mig är att många lok hade omålad glansplåt kvar så länge.
Re: S1 och E10 pannbeklädnad
Alla S1-loken levererades med blånerad glansplåt.
Men hur var det med E10-loken? Uppfattar deras beklädnadsplåtar som svarta. Kan det ha varit svartoxiderad glansplåt? Det finns ju levande E10:or att se efter på.
Vid något tillfälle erhöll B-loken glansplåten på hytterna utbytt mot vanlig målad plåt.
-
Kockums värmepannor från mitten av 30-talet hade täckplåtar av svart glansplåt, så det talar ju för att inte bara blånerad utan även svart plåt bör ha varit tillgänglig i Sverige.
-
Till Mice Karlsson!
Om det fortfarande finns E och B lok med ursprunglig blånerad panna någonstans så är jag mycket intresserad av vilka loket detta är och var de finns.
Om det fortfarande finns E och B lok med ursprunglig blånerad panna någonstans så är jag mycket intresserad av vilka loket detta är och var de finns.
-
E 1189 i Nynäshamn har fortfarande blånerad pannaBengt Nylén skrev: ↑08 nov 2024, 08:47 Till Mice Karlsson!
-
Någon som har en bild på detta E-lok i färg?
En bild från Nynäsham.
https://www.njm.nu/Gallery/index.php?pa ... k/E%201189
Klicka på den lilla bilden som dyker upp.
https://www.njm.nu/Gallery/index.php?pa ... k/E%201189
Klicka på den lilla bilden som dyker upp.