Inte bara nämns . Här ges svaret när spåret till grusgropen och den nordligaste torvfabriken skulle byggas 1906. Framkommer även att spåret då förlängdes till båda torvfabrikerna. Båda torvfabrikerna startade f.ö 1906.Mikael Blom skrev: ↑08 nov 2024, 20:01 Kolla på Kungliga biblioteket, kb.se. Där brukar det finnas mycket intressant. I denna lilla notis från Nerikes Allehanda den 6 okt 1906 nämns grusgropsspåret. Längst upp till vänster på sidan.
https://tidningar.kb.se/6k0b3x9q404lh0d ... 20grusgrop
Generalstabskartorna är ofta undermåliga när det gäller spår (som inte är huvudspår). Det finns en generalstabskarta på kartbild (anges inget år, men 1930 tal?) där grusgropsspåret slutar ungefär vid den större (nordliga torvfabriken). Hade det varit korrekt skulle spåret vidare in till grusgropen (som enl tidningsartikeln) byggdes 1906, varit med.
Några kvarstående oklarheter:
1 Spåret där lokhus H1 byggdes på . Var det det ursprungliga och vilken funktion hade det ursprungligen. Så småningom bröts torv strax intill, men brytning fanns inte kommersiellt innan 1906 då båda torvfabrikerna öppnade och så småningom växte den brytningsbara torvtäkten ihop . Idag ligger platsen för spåret och lokhus H1 under vattennivån efter skapandet av konstgjorda sjön för ca 25 år sedan.
2 När byggdes det ursprungliga kortare spåret (som enligt tidningsartikeln) förlängdes till torvfabriken och grusgropen 1906 Vilket syfte hade det ursprungligen innan förlängningen 1906? och hur långt sträckte sig spåret innan 1906?
3 Spåret till lokhus H2? Möjligen byggd i samband med att lokhuset uppfördes ca 1955. Det ligger ju även strax intill spåret till torvfabriken så kostnad för förlängning av befintligt spår kan inte varit stor. Inget tyder på att spåret haft med grusgropen att göra.
4. Spårplan inne i grusgropen? På ekonomiska kartan och fältstudier tycks det funnits två spår. Huvudspåret till grusgropen syns i bakgrunden (1970) på min bild av lokhus H3 (se nedan) Lokhuset byggdes ca 1956 på banvallen av parallellspåret som också gick till grusgropen men som var betydligt kortare. Möjligen fanns växel inne i grusgropen för att möjliggöra rundgång.
Källa: Ekonomiska kartan (www.kartbild)
5 Historien bakom sjukhuståget vars utrustning förvarades i Säbylunds grusgrop 1970-80 talet (obs! Även om spåret till själva grusgropen revs tidigt kallades hela anläggningen inklusive de tre lokhusen och förråden för Säbylunds grusgrop. Kom tåget att utrustas i grusgropen inför prov i början av 1980 talet eller gjordes detta i Hallsberg eller Örebro? Kan utrustning helt eller delvis förvarats i lokhus H1 som blev tomt efter att beredskapsångloken flyttades i slutet av 1970 talet och inga diesellok placerades i detta lokhus till skillnad från lokhus H2 och H3.
6 När elektrifierades spåret i grusgropen? Samtidigt som civila / militära förråden byggdes? Finns det kända bilder på el-lok inne i grusgropen?
En anekdot var när jag och god vän fick följa med på ånglok (B 1137) som var under provkörning fram till lokhus H2 i grusgropen. Lokföraren säger. Killar, grusgropen är full av hemligheter så ni får inte ta några bilder nu. Gode vännen frågade då om det gick bra att filma istället. Föraren visste väl inte vad han skulle svara så han sa ja till att filma från hytten. Gode vännen lever inte längre så jag vet inte om det blev någon film från ånglok inne i grusgropen.