Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Ja, hur var det? Ersattes SJ Säo 1959 (egentligen SJF 010) av en ny Säo 1973? Eller var det 1979? Eller var det till och med så att båda har funnits?
Vilket blev därefter nästa trafikreglemente?
Vilket blev därefter nästa trafikreglemente?
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
1959 års utgåva av trafikreglerna vid SJ, Säkerhetsordning (säo) och Säo-kommentarer (säok) hade ursprungligen den administrativa benämningen str 110 (str = särtryck) resp. specialtryck 1 till str 110. Ändring till SJF 010 resp. SJH 010 (SJF = Statens järnvägars föreskrift, SJH = Statens järnvägars handbok) skedde 1963 i samband med den stora omorganisation av SJ då Kungl. järnvägsstyrelsen omvandlades till SJ Centralförvaltning. (Jag brukar kalla dem "säo-1959" och "säok-1959".) Till säo/säok-1959 utkom det 7 resp. 9 ändringstryck, det sista 1970.
I 1959 års trafikregler bör man väl också räkna in Särskilda säkerhetsföreskrifter för bansträckor med fjärrblockering (först Specialtryck 2 till särtryck 110, från 1963 SJF 010.1.) (Av mig kallat "fjb-tillägget-1959".) Till detta utkom 5 ändringstryck, det sista 1970. Det innehöll alltså tilläggsregler till säo/säok-1959.
Nästa utgåva av trafikreglerna kom 1973: Säkerhetsordning (säo, SJF 010) och Kompletterande föreskrifter och anvisningar till säkerhetsordningen (säok, SJF 010.1). (Av mig kallade "säo-1973" och "säok-1973".) I säo/säok-1973 inarbetades också regler för fjärrblockering, så fjb-tillägget-1959 fick ingen efterföljare. Till säo/säok-1973 utkom det 3 ändringstryck, det sista 1977.
Nästa utgåva av säo och säok kom 1979, med oförändrade namn och administrativ beteckning. (Av mig kallade "säo-1979" och "säok-1979.) Till säo/säok-1979 utkom det 12 resp. 11 ändringstryck, det sista 1992.
Nästa utgåva av säo och säok kom 1994. Då nytrycktes hela texten, och man slog ihop säo och säok till ett och samma dokument, så att varje paragraf och moment (underavsnitt till paragraf) i säo följdes av motsvarande säok-text. Jag kallar därför det hopslagna dokumentet för en ny utgåva, "säo/säok-SJ-1994". Det hette formellt både Säkerhetsordning (säo) och Kompletterande föreskrifter och anvisningar till säkerhetsordningen (säok) och fick behålla den ena administrativa benämningen SJF 010, men formellt ansågs detta dokument av Statens järnvägar ändå vara ändringstryck 13 till säo/säok-1979. Orsaken till detta vara "personalpolitisk" -- man hade pratat så mycket om en helt ny redigering av trafikreglerna ("nya säo", senare "ny Tri"), men det som gavs ut var inte det jättestora nytänkande som man hade tänkt sig fem år tidigare. (Nytänkandet fick vänta till 2009!)
Det 1988 nybildade Banverket gav 1994 ut en egen säo med säok, av mig kallad "SÄO-BV-1994". Administrativ beteckning: BVF 900.3. Det, får man väl säga, var också av "politiska skäl" -- texten i den skilde sig inte från den i säo/säok-SJ-1994, men den kallades bara Säkerhetsordning (SÄO).
Två år senare, 1996, kom ytterligare en helt ny omtryckning av SJ:s säo/säok (SJF 010) (formellt ändringstryck 14 till säo/säok-1979) och en ny utgåva av BV:s SÄO (BVF 900.3). Sakändringarna var inte större än att man kunde ha gett ut ett mindre ändringstryck, men nu var tiden för inbladande av ändringstryck förbi. (Mina beteckningar: "säo-SJ-1996" och "SÄO-BV-1996".)
Sista utgåvan av Säkerhetsordning (SÄO) kom 2000. I november 1996 hade trafikledningen flyttat från Statens järnvägar till Banverket, och Banverket fick då huvudansvaret för trafikreglerna. BV gav ut sin Säkerhetsordning, trafiksäkerhetsinstruktion (SÄO, BVF 900.3), och Statens järnvägar gav ut ett utdrag som inte omfattade regler som gällde bara tågklarerare eller "banarbetare" (likaså Säkerhetsordning, trafiksäkerhetsinstruktion, men säo, SJF 010). (Mina beteckningar: "SÄO-BV-2000" resp "säo-SJ-2000".) Från Statens järnvägars bolagisering vid årsskiftet 2000/01 användes säo-SJ-2000 inte bara av SJ AB, utan också av andra trafikutövare (från 2004: järnvägsföretag).
SÄO-BV-2000 och säo-SJ-2000 upphörde att gälla 2009, och ordet säkerhetsordning slutade då att användas som beteckning för trafikregler för järnväg. Lagstiftning i form av Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter (JTF) tog över, men 2016 ändrade sig tillsynsmyndigheten (som då hade blivit Transportstyrelsen) och "branschen" fick själv ta hand om trafikreglerna, som sedan dess finns i form av det som kallas Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg (TTJ), men som förvaltas av Trafikverket tillsammans med branschorganisationerna Tågföretagen och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.
Trafikregelhistorien före 1959 får vi ta en annan gång.
/up
I 1959 års trafikregler bör man väl också räkna in Särskilda säkerhetsföreskrifter för bansträckor med fjärrblockering (först Specialtryck 2 till särtryck 110, från 1963 SJF 010.1.) (Av mig kallat "fjb-tillägget-1959".) Till detta utkom 5 ändringstryck, det sista 1970. Det innehöll alltså tilläggsregler till säo/säok-1959.
Nästa utgåva av trafikreglerna kom 1973: Säkerhetsordning (säo, SJF 010) och Kompletterande föreskrifter och anvisningar till säkerhetsordningen (säok, SJF 010.1). (Av mig kallade "säo-1973" och "säok-1973".) I säo/säok-1973 inarbetades också regler för fjärrblockering, så fjb-tillägget-1959 fick ingen efterföljare. Till säo/säok-1973 utkom det 3 ändringstryck, det sista 1977.
Nästa utgåva av säo och säok kom 1979, med oförändrade namn och administrativ beteckning. (Av mig kallade "säo-1979" och "säok-1979.) Till säo/säok-1979 utkom det 12 resp. 11 ändringstryck, det sista 1992.
Nästa utgåva av säo och säok kom 1994. Då nytrycktes hela texten, och man slog ihop säo och säok till ett och samma dokument, så att varje paragraf och moment (underavsnitt till paragraf) i säo följdes av motsvarande säok-text. Jag kallar därför det hopslagna dokumentet för en ny utgåva, "säo/säok-SJ-1994". Det hette formellt både Säkerhetsordning (säo) och Kompletterande föreskrifter och anvisningar till säkerhetsordningen (säok) och fick behålla den ena administrativa benämningen SJF 010, men formellt ansågs detta dokument av Statens järnvägar ändå vara ändringstryck 13 till säo/säok-1979. Orsaken till detta vara "personalpolitisk" -- man hade pratat så mycket om en helt ny redigering av trafikreglerna ("nya säo", senare "ny Tri"), men det som gavs ut var inte det jättestora nytänkande som man hade tänkt sig fem år tidigare. (Nytänkandet fick vänta till 2009!)
Det 1988 nybildade Banverket gav 1994 ut en egen säo med säok, av mig kallad "SÄO-BV-1994". Administrativ beteckning: BVF 900.3. Det, får man väl säga, var också av "politiska skäl" -- texten i den skilde sig inte från den i säo/säok-SJ-1994, men den kallades bara Säkerhetsordning (SÄO).
Två år senare, 1996, kom ytterligare en helt ny omtryckning av SJ:s säo/säok (SJF 010) (formellt ändringstryck 14 till säo/säok-1979) och en ny utgåva av BV:s SÄO (BVF 900.3). Sakändringarna var inte större än att man kunde ha gett ut ett mindre ändringstryck, men nu var tiden för inbladande av ändringstryck förbi. (Mina beteckningar: "säo-SJ-1996" och "SÄO-BV-1996".)
Sista utgåvan av Säkerhetsordning (SÄO) kom 2000. I november 1996 hade trafikledningen flyttat från Statens järnvägar till Banverket, och Banverket fick då huvudansvaret för trafikreglerna. BV gav ut sin Säkerhetsordning, trafiksäkerhetsinstruktion (SÄO, BVF 900.3), och Statens järnvägar gav ut ett utdrag som inte omfattade regler som gällde bara tågklarerare eller "banarbetare" (likaså Säkerhetsordning, trafiksäkerhetsinstruktion, men säo, SJF 010). (Mina beteckningar: "SÄO-BV-2000" resp "säo-SJ-2000".) Från Statens järnvägars bolagisering vid årsskiftet 2000/01 användes säo-SJ-2000 inte bara av SJ AB, utan också av andra trafikutövare (från 2004: järnvägsföretag).
SÄO-BV-2000 och säo-SJ-2000 upphörde att gälla 2009, och ordet säkerhetsordning slutade då att användas som beteckning för trafikregler för järnväg. Lagstiftning i form av Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter (JTF) tog över, men 2016 ändrade sig tillsynsmyndigheten (som då hade blivit Transportstyrelsen) och "branschen" fick själv ta hand om trafikreglerna, som sedan dess finns i form av det som kallas Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg (TTJ), men som förvaltas av Trafikverket tillsammans med branschorganisationerna Tågföretagen och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.
Trafikregelhistorien före 1959 får vi ta en annan gång.
/up
Senast redigerad av Ulf Pålsson den 16 nov 2024, 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Åhå? Tack för sedvanlig gedigen genomgång.
Det kanske förtjänar att pepåkas att tex undertecknad hösten 1979, såsom ung och arvodistanställd rekryt i järnvägstjänst, danades i grundläggande tågbanetrafikregelsäkerhetsverksbestämmelser i form att Säo/Säok 1959 inkl dittills uppnådda ätr mm. Uins Sten Edlund och ytterligare en uins (eller möjligen motsv) stod för den insatsen i den källarbelägna utbildningslokalen vid spår 19 stopp.
/Bobo L
Det kanske förtjänar att pepåkas att tex undertecknad hösten 1979, såsom ung och arvodistanställd rekryt i järnvägstjänst, danades i grundläggande tågbanetrafikregelsäkerhetsverksbestämmelser i form att Säo/Säok 1959 inkl dittills uppnådda ätr mm. Uins Sten Edlund och ytterligare en uins (eller möjligen motsv) stod för den insatsen i den källarbelägna utbildningslokalen vid spår 19 stopp.
/Bobo L
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 16 dec 2023, 20:31
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Finns säö och säok att ladda ner någonstans på nätet?
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Vilket berodde på att SJ:s säo/säok-1959 och fjb-tillägget-1959 tillämpades vid den 1972 "kommunaliserade" Roslagsbanan ända fram till 1981, då de ersattes av en egen "RB-säo/säok-1981". Säo/säok-1973 och senare SJ-trafikregler har inte gällt vid RB, inte heller JTF och TTJ.
Senast redigerad av Ulf Pålsson den 16 nov 2024, 00:43, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Gunnar Ekevings webbplats www.ekeving.se har nyligen kompletterats med flera utgåvor. Välj Basfakta, tidtabeller föreskrifter / Säkerhetsordning.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Jag lade i gamla forumet upp en länk till mina skanningar av 1973 och 1979 års utgåvor, mao utgåva 12 o 13. Här är denna länk igen;Ulf Pålsson skrev: ↑15 nov 2024, 23:49Gunnar Ekevings webbplats www.ekeving.se har nyligen kompletterats med flera utgåvor. Välj Basfakta, tidtabeller föreskrifter / Säkerhetsordning.
https://www.dropbox.com/scl/fo/gfiioxus ... kv558&dl=0
MVH
Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Ulf Pålsson skrev: ↑15 nov 2024, 23:38Vilket berodde på att SJ:s säo/säok-1959 och fjb-tillägget-1959 tillämpades vid den 1972 "kommunaliserade" Roslagsbanan ända fram till 1981, då de ersattes av en egen "RB-säo/säok-1981". Säo/säok-1973 och senare SJ-trafikregler har inte gällt vid RB, inte heller JTF och TTJ.
Jo, så var det, men det ger mig möjligheten att påpeka att jag rimligen är en av de sista yrkesverksamma som examinerats i Säo 1959, vilket alltid renderar mig tillrättavisningar om så kan det inte vara. "Säo 1959 upphörde att gälla 1973, så de´så!"
"Bemannad spårrensare sist i (resande)tåg" var således i vart fall en teoretisk möjlighet när jag anställdes Påeldad ångkran som ej fick kopplas invid krutvagn var nog däremot ovanligt på RB
Vad beträffar plogrälsbuss så plogades det ju med Y-benollor i resandetåg, med iofs högst tveksam framgång. Orsaken till sådana försök var ju utebliven "riktig" plogning dännä oppanför Vallentuna och Lindholmen.
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Det råkar inte vara någon som har ett exemplar av RB-SÄO och kan tänka sig att scanna den (eller låna ut den för inscanning)?
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 01 nov 2024, 19:19
Re: Efterföljaren till SJ Säo 1959?
Finns nu nästan längst ned på denna sida https://ekeving.se/hi/SJdok/sao/index.html