I en tidigare tråd viewtopic.php?t=881 tog jag upp dokument om B5 858 som drog provtåget från Norrköping till Nässjö tillsammans med E2 1123. Planen var att tåget skulle dras denna sträcka med B5 858 och L24 1717 men då det senare inte gick att få ut ur lokhuset i Strångsjö skulle det ersättas med B5 860 som stod i lokhuset i Gistad tillsammans med 858. Dock visade sig loket vara i dåligt skick vilket kan noteras i nedanstående dokument som jag liksom de övriga fått från Ola Almquist.
Det finns en bild på digitalt museum på loket som anges vara från 1956 men jag undrar om inte det är 1963 då luftpumpen plockats, Jag tror inte att man placerade ett lok i lokhus som inte var komplett. Eller lossade man sådan utrustning inför lokhusplaceringen?
https://digitaltmuseum.se/021018124889/ ... -linkoping
Loket var uthyrt till SNJ under 1948.
B5 858 ställdes efter provkörningen upp i Nässjö där det slopades och avsändes Vs 10/1-1964.
Även B5 824, 825 och 893 slopades enl nedanstående dokument. Samtliga tydligen placerade inom 2ms.
Vilka lokhus som 824, 825 och 893 varit i framgår dock inte.
Slopning B5-lok efter stora provkörningen
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Slopning B5-lok efter stora provkörningen
824, 825, 858 och 893 stod i lokhusen i Vervelns grusgrop 1963. 860 sannolikt kvar i Nässjö fram tills transport till Vislanda.
1123 efter provkörningen: Linköping - Mjölby - Östersund (beredskapsreparation) - Jakobshyttans grusgrop - Linköping - Banketorp - Nässundet - Nykroppa där det alltjämt finns kvar. Jag var själv med vid provkörningen 1972-01-25 Linköping-Åtvidaberg-Linköping. Loket iordningställdes i Linköping då av de tre kvarvarande ångloksreparatörerna bl.a gemytlige Kurt Hagström.
1123 efter provkörningen: Linköping - Mjölby - Östersund (beredskapsreparation) - Jakobshyttans grusgrop - Linköping - Banketorp - Nässundet - Nykroppa där det alltjämt finns kvar. Jag var själv med vid provkörningen 1972-01-25 Linköping-Åtvidaberg-Linköping. Loket iordningställdes i Linköping då av de tre kvarvarande ångloksreparatörerna bl.a gemytlige Kurt Hagström.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Slopning B5-lok efter stora provkörningen
Enligt tidigare listor fanns 858 och 860 i lokhuset i Gistad våren 1963. Det var 858 som efter körningen Norrköping-Nässjö blev kvar i N till slopningen i januari 1964.
Enligt tramsportordern transporterades 860 från Linköping, där den mindre lyckade kallbesiktingen ägt rum, till Vislanda. Detta skedde 1963.
B5 893 skickas onekligen från Mjölby till Vislanda, men kan ju ställts upp där efter uthämtning från lokhus. Någon transportorder för 824-825 har jag inte sett, men de kan ju mycket väl ha stått i Verveln och torde å dragits till Linköping fvb.
K3 1161 fanns i slutet av 50-talet i Örsby grusgrop.Kan både 10ms och 27ms ha haft lok där? Nässjö lokstation hade lok från flera ms.
Enligt tramsportordern transporterades 860 från Linköping, där den mindre lyckade kallbesiktingen ägt rum, till Vislanda. Detta skedde 1963.
B5 893 skickas onekligen från Mjölby till Vislanda, men kan ju ställts upp där efter uthämtning från lokhus. Någon transportorder för 824-825 har jag inte sett, men de kan ju mycket väl ha stått i Verveln och torde å dragits till Linköping fvb.
K3 1161 fanns i slutet av 50-talet i Örsby grusgrop.Kan både 10ms och 27ms ha haft lok där? Nässjö lokstation hade lok från flera ms.
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Slopning B5-lok efter stora provkörningen
Källan till att 824, 825,858 och 893 stod i Vervelns grusgrop (något av de två lokhusen) betraktar jag som pålitlig och som har ordning på sina originalhandlingar från SJ eller Fsbr. Samma källa anger även att 858 tidigare (innan Verveln) stod i Gistad tillsammans med 860.Anders Sandgren skrev: ↑20 nov 2024, 00:44 Enligt tidigare listor fanns 858 och 860 i lokhuset i Gistad våren 1963. Det var 858 som efter körningen Norrköping-Nässjö blev kvar i N till slopningen i januari 1964.
Enligt tramsportordern transporterades 860 från Linköping, där den mindre lyckade kallbesiktingen ägt rum, till Vislanda. Detta skedde 1963.
B5 893 skickas onekligen från Mjölby till Vislanda, men kan ju ställts upp där efter uthämtning från lokhus. Någon transportorder för 824-825 har jag inte sett, men de kan ju mycket väl ha stått i Verveln och torde å dragits till Linköping fvb.
K3 1161 fanns i slutet av 50-talet i Örsby grusgrop.Kan både 10ms och 27ms ha haft lok där? Nässjö lokstation hade lok från flera ms.
OBS att transporter och förflyttningar (särskilt inom Ms och distriktet) kunde ske ofta i pusslandet att finna uppställningsplats för alla beredskapslok. Utomhusuppställning undveks såvida inte slopning fanns (eller ev. nära föreskriven slopning)
860 och Nässjö är en felskrivning från min sida.
Jag avsåg 858 som vad som framkommit här (tidigare handling) blev kvar i Nässjö efter genomförd provkörning.
858 kan möjligen blivit kvar fram tills slopning och transport till Vislanda 1964-01-10. Eller så transporterades loket till Vervelns grusgrop (enl min källa) där det stod fram till senast januari 1964. Behöver inte motsägas av handling om transport från Nässjö den 10 januari 1964 till Vislanda. Transporter skedde ofta i etapper och / eller mellanlandningar särskilt vid ljumma / varma lager.
Angående 893 och transport från Mjölby till Vislanda 18/1 1964, var det som sagt inte ovanligt att ånglok i transport till skrotningsplats mellanlandade eller skedde i etapper, särskilt vid längre transporter. Att 893 transporterades från Mjölby behöver inte innebära att loket befann sig där eller mer närliggande lokhus / lokstall någon längre period.
1161 . Har inte gjort någon djupdykning i handlingar men ser att loket fördes över som beredskapslok 1957 eller 1958. Finns med på skrivelse 1958-01-25 där det som ännu ej konserverat (beredskapsreparation) tillhör 27 Ms. Uppgifter ett par år senare anger Eslöv.
Byte av Maskinsektioner / Distrikt var inte ovanliga för att distrikt / Ms skulle ha en rättvis fördelning och förutsättningar till uppställningsplatser inomhus. Det var ju en rotation av beredskapsångloken. Många slopades och många tillfördes av f.d driftånglok.
Min bild var att det ej förekom att distrikten lånade ut uppställningsplatser till varandra (få distrikt hade överskott av uppställningsplatser). Även ovanligt hamnade utanför sin Ms, men inom distriktet. I mitten av 60 talet tillkom driftdistrikten och Ms försvann.
Nässjö var kanske "special" då man hade många ånglok från flera Ms. Lokstationen ville säkert undvika att ha beredskapslok uppställda utomhus vid lokstationen.
Visar bild på numer de berömda lokhusen i Gistad resp Vervelns grp.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Slopning B5-lok efter stora provkörningen
Det dokument som jag visade i den tidigare tråden anger dock ganska tydligt att B5 8585 och 860 stod i Gistad våren 1963, vilket inte utesluter att de flyttats dit relativt sent. Inget av loken torde återgått till lokhus, 858 stod troligen kvar i Nässjö och 860 gick tämligen omgående till Vislanda. Men det är rätt lång tid mellan maj-63 och januari-64 så det kan ju flyttats till annan plats.
När det gäller 1161 så var Örsby-uppställningen innan loket beredskapskonserverades varför det kan placerats längre söderut. Systerloket 1547 stod i Loshult medan K24 1776 stod i Vankiva/Kärråkra. Alla dessa tillhörde 10ms vid slopningen.
Örsby och Grimstorp var väl båda grusgropar med permanenta spår vilket gör det lättare att placera om loken där. Samma sak med Gistad.
När det gäller 1161 så var Örsby-uppställningen innan loket beredskapskonserverades varför det kan placerats längre söderut. Systerloket 1547 stod i Loshult medan K24 1776 stod i Vankiva/Kärråkra. Alla dessa tillhörde 10ms vid slopningen.
Örsby och Grimstorp var väl båda grusgropar med permanenta spår vilket gör det lättare att placera om loken där. Samma sak med Gistad.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Apropos Verveln
E2 1217 uppställdes 20/11-63 i Verveln enligt detta dokument
Vilka lok som i övrigt stod där då framgår inte.