Jag har några frågor angående spårförbindelse till några svenska pappersbruk. Arctic Paper Munkedals AB är i drift men frågan är om stickspåret från Munkedals station till pappersbruket används fortfarande?
Den andra frågan gäller AB Fors Bruk (på linjen Avesta-Storvik). På en karta är ett stickspår utsatt från Fors station till pappersbruket. Används stickspåret?
Den tredje frågan gäller om Rottneros pappersbruk i Värmland fortfarande använder sitt spår.
Den fjärde frågan är om Lilla Edets pappersbruk fortfarande använder sitt spår.
Den femte frågan är om Mariestads pappersbruk använder sitt stickspår från stationen. Enligt Google maps 2023 ligger spåret kvar.
Spår till pappersbruket
-
Re: Spår till pappersbruket
Munkedal ja, måndag till fredag körs vagnar. Mariestad nej.
Rottneros, ja, 2-3ggr i veckan, Nordiska tåg kör.
-
Till Lilla Edet kör de.
-
Från pappersbruket i Fors går med jämna mellanrum vagntransporter till papperslagret några hundra meter SV om f.d. Jularbo station.
Så ja spåret verkar vara i drift även om jag inte varit inne på området .
Så ja spåret verkar vara i drift även om jag inte varit inne på området .
Stort tack ni alla för de snabba svaren! Janis Priedits
ang Rottneros pappersbruk, Vill bara lägga till att TÅGAB kör massaved ett antal lördagar i månaden till bruket.
Nej, det är sågtimmer som lastas i Rottneros. Lastningen sker på spåret mot bruket men utanför grindarna. Jag körde dagens tåg från Rottneros. Om TÅGAB kört massaved till Rottneros de senaste 20 vet jag inte säkert, det har i alla fall inte hänt de senaste sex åren. För 20 år sedan kördes massaved från Västervik dit men den trafiken upphörde rätt så snabbt och massaveden från Västervik hamnade vid andra bruk.
I Fors verkar det vara rätt så omfattande verksamhet, VÄTE växlar med Z70 och V5 åt Green Cargo. Det brukar vara gott om olika täckta vagnar på industriområdet.