KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Roger Lundberg NBVJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 nov 2024, 08:25

KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Inlägg av Roger Lundberg NBVJ »

Efter att vi Inom NBVJ denna höst omhändertagit vår sedan 1992 ägandes KHJ-korg C30, och äntligen har den i vagnverkstaden i Nora, så drar jag mej till minnes att det fanns en liknande vagnkorg i Eskilstuna, som jag såg första gången redan 1971/72, då jag som SJK-yngling hjälpte Ragnar Odeen med att skrapa på SJKs fådda träpersonvagnar.

Vi pratar om det på fikat, och jag går in i min bilddatabas, och sedan så googlar vi fram gatuadressen och går in i maps å sedan streetwiew, och häpp, där står den ff kvar. Fotot är ett år gammalt, och redan dagen efter så åker jag till adressen i Eskilstuna, för att konstatera att den minsann står där i trädgården..

Ägaren blir själaglad att ett museum vill förbarma sig över parets trädgårdsögonsten, och han skänker den på stående fot till NBVJ ;-)

Vad är då detta för individ??

Nu får jag oväntad hjälp av Ragnar Odeens forskningar runt alla vagnskorgar som befann sig i närheten av Eskilstuna.
Ragnar hade fotograferat denna korg i maj och september 1952, fört noter kring vilka individer det var.
I Ragnars filer stod denna korg som ÖKJ B 25.

Om vi sammanställer denna vagns öden och äventyr, blir det;

Tillverkad av Joseph Wright & Sons i Birmingham 1854
Levererad till Skebäcks hamn sommaren 1855 såsom;

KHJ B 7, byggs om och omlittreras ca 1870 till
KHJ AB 7, omnumreras ca 1891 till
KHJ AB 13, byggs om och omlittreras ca 1897 till
ÖKJ C 25, fram till 1909 då korgen säljs och underredet blir
ÖKJ CS 25 och säljs till LKAB 1910.

korgen hamnar på Gredbergsgatan 23 år 1909 i samband med att en villa byggs på adressen av en Lokförare.
Tre andra lokförare bygger sina hus på angränsande tomter och de skaffar vardera en vagnkorg att ha på tomten.. 🙂

Första bilden har Ragnar Odeen fotat 1952
Övriga bilder är mina, två från 1984 och resten från nyss 2024

Vagnkorgen är nu sedan den 18 november 2024 transporterad till Nora där den står intill systervagnen no 30 i värmen och trivs efter 115 år på en villatomt 🥰

Tacksam för kommentarer kring ovanstående

// Roger Lundberg, NBVJ
Bilagor
20241008_215155.jpg
20241008_215155.jpg (179.5 KiB) Visad 451 gånger
Messenger_creation_0AFAB40E-A93A-412C-8BC9-A0093B94D55B.jpeg
Messenger_creation_0AFAB40E-A93A-412C-8BC9-A0093B94D55B.jpeg (174.2 KiB) Visad 451 gånger
received_3845893899020044.jpeg
received_3845893899020044.jpeg (196.71 KiB) Visad 451 gånger
20241120_082342.jpg
20241120_082342.jpg (290.73 KiB) Visad 451 gånger
20241120_084724.jpg
20241120_084724.jpg (129.32 KiB) Visad 451 gånger
20241120_090247.jpg
20241120_090247.jpg (258.82 KiB) Visad 451 gånger
20241120_090725.jpg
20241120_090725.jpg (258.32 KiB) Visad 451 gånger
20241120_090759.jpg
20241120_090759.jpg (259.03 KiB) Visad 451 gånger
20241120_091713.jpg
20241120_091713.jpg (274.26 KiB) Visad 451 gånger
20241120_093734.jpg
20241120_093734.jpg (233.31 KiB) Visad 451 gånger
20241120_115100.jpg
20241120_115100.jpg (255.09 KiB) Visad 451 gånger
20241120_120122.jpg
20241120_120122.jpg (206 KiB) Visad 451 gånger
20241120_120653.jpg
20241120_120653.jpg (263.63 KiB) Visad 451 gånger
20241120_122226.jpg
20241120_122226.jpg (224.25 KiB) Visad 451 gånger
20241120_122333.jpg
20241120_122333.jpg (221.4 KiB) Visad 451 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 221
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Inlägg av Anders Sandgren »

Grattis till en fin korg. Sedan gäller det ju att bestämma vilken tid vagnen skall avspegla. Ursprunget är ju en 2kl-vagn vilket även fönstren visar. 3kl-vagnar hade inte så mycket fönster. Men då tarvas en 2kl-inredning. Alternativet är att vagnen får bli någon av sina senare skepnader som 3kl-vagn vilket är historiskt korrekt och kanske lättare att återskapa. Tack och lov behöver inte allt vara originalskick. Genom att inredningen nog saknas finns det ju en frihet att göra vagnen till 2kl, 1-2kl eller 3kl beroende på vad man behöver.
Även färgsättningen påverkas av valet. Vit var den nog aldrig.
Ramverket torde varit i trä från början men kan ha blivit järnunderrede senare. Vet man något om underredet som såldes till LKAB?
Roger Lundberg NBVJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 nov 2024, 08:25

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Inlägg av Roger Lundberg NBVJ »

Vi har den andra korgen, C 30, som kompletterar bilden av hur bänkar, mellanvägg, belysning, ventilation, originalgolv, värmeanordningar, handtag och beslag skall se ut.

C 25 bidrar med två sorters sittbänkar, tillverkarskyltar, beslag mm.

De två korgarna kommer att leda in oss på en skaplig kunskapsväg.

Ett korrekt underrede på gång. Undereden/ramar till dessa, är utförda i Ek med metallförstärkningar.

Hur vagnarna kommer att te sej beträffande inredning får respektive vagns öden avgöra.

C 30 är bäst bevarad map inredning, där mellanvägg och komplett golv ff är intakta.
Björn Arvidsson
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Inlägg av Björn Arvidsson »

Anders Sandgren skrev: 24 nov 2024, 11:21 Grattis till en fin korg. Sedan gäller det ju att bestämma vilken tid vagnen skall avspegla. Ursprunget är ju en 2kl-vagn vilket även fönstren visar. 3kl-vagnar hade inte så mycket fönster. Men då tarvas en 2kl-inredning. Alternativet är att vagnen får bli någon av sina senare skepnader som 3kl-vagn vilket är historiskt korrekt och kanske lättare att återskapa. Tack och lov behöver inte allt vara originalskick. Genom att inredningen nog saknas finns det ju en frihet att göra vagnen till 2kl, 1-2kl eller 3kl beroende på vad man behöver.
Även färgsättningen påverkas av valet. Vit var den nog aldrig.
Ramverket torde varit i trä från början men kan ha blivit järnunderrede senare. Vet man något om underredet som såldes till LKAB?
Målade vart korgarna högst troligt sedan de blivit uthus. Detta med vetskapen om att vagnarna är teakklädda
Richard Loe
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 dec 2023, 19:01

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Inlägg av Richard Loe »

Joseph Wright and Sons började bygga passagerarvagnar år 1836, och flyttade till Saltley strax utanför Birmingham år 1844. För att ta in extra kapital ombildades bolaget till Metropolitan Railway Carriage & Wagon Company Limited år 1862 och blev år 1929 Metropolitan Cammell när dom tog över Cammell Lairds järnvägstillverkning.

Underreden till vagnarna var konstruerade i trä, och det finns en samtida Wright vagn som är komplett i ett australiensiskt museum:

https://collection.powerhouse.com.au/object/208535
Skriv svar