Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Peter Bolin
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Peter Bolin »

Projektet med att visa Björn Alnebos järnvägsbilder fortsätter. Här kommer månadens tio bilder.

Bild
Riddarhyttan stn 1969.

Bild
Riddarhyttan stn 1969.

Bild
Kolbäck stn 1969.

Bild
Strömsholm stn 1969.

Bild
Kvicksund stn 1969.

Bild
Kvicksund stn 1969.

Bild
Okänd X9 passerar Rekarne 1969.

Bild
Okänt Ma med godståg 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att reda ut var bilden är tagen.

Bild
Ra 9 med persontåg 1969. Även här behöver jag hjälp med att bestämma platsen.

Bild
Ub 504 1969. Det är samma station som på förra bilden.

Det var novemberomgången. Fortsättning följer.

Hälsningar
Peter Bolin
Bertil Lindblad
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2023, 21:26

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Bertil Lindblad »

De två sista bilderna (med Ra- och Ub-lok) är tagna på Eskilstuna Central. Ra-bilden tagen mot väster och Ub-bilden mot öster (Stockholm resp Flen). / Bertil L
Karlsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2024, 07:21

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Karlsson »

Även Ma-bilden är tagen i Eskilstuna, någonstans i östra änden av godsbangården.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
Ort: Linköping

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Jag skulle säga att Ma-bilden är tagen i södra änden av godsbangården. Spåren till höger leder ner till lokstationen och TGOJ verkstad.
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
Magnus Lindman NÄSSJÖ
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:10

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Magnus Lindman NÄSSJÖ »

Mycket kul bilder! Jag har åkt en hel del på de där banorna genom åren och kan konstatera att miljön förändrats mycket i Kolbäck, Strömsholm, Kvicksund och Rekarne. Eskilstuna är sig ganska likt i stora drag. I lördags passerade faktiskt Ra 987 genom den bangården!

Jag hade klart för mig att det var gjort en linjeomläggning i Kolbäck men inte i Kvicksund. Bangården låg i ett mer östligt och sydligt läge förr. Vad jag kan se på moderna bilder finns stationshuset kvar i en något avvikande vinkel gentemot riksvägen.

Lindman
Instruktionsförare på Krösatågen
http://lindman.dk
Stig Lagergren
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Stig Lagergren »

Sven-Olof Johansson skrev: 26 nov 2024, 15:04 Jag skulle säga att Ma-bilden är tagen i södra änden av godsbangården. Spåren till höger leder ner till lokstationen och TGOJ verkstad.
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
Jag är också undrande när det gäller Ra-loket i Eskilstuna. Tänkte att det möjlgen var ersättning för X5/X8 i tåg Västerås - Göteborg men klockan ser ut att vara 9.45 så det stämmer inte. Kan någon med tidtabell för 1969 lösa mysteriet?
Stig Lagergren
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Stig Lagergren »

Stig Lagergren skrev: 26 nov 2024, 17:09
Sven-Olof Johansson skrev: 26 nov 2024, 15:04 Jag skulle säga att Ma-bilden är tagen i södra änden av godsbangården. Spåren till höger leder ner till lokstationen och TGOJ verkstad.
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
Jag är också undrande när det gäller Ra-loket i Eskilstuna. Tänkte att det möjlgen var ersättning för X5/X8 i tåg Västerås - Göteborg men klockan ser ut att vara 9.45 så det stämmer inte. Kan någon med tidtabell för 1969 lösa mysteriet?
1971-72 fanns ett tåg 782 - 783 Stockholm - Västerås - Eskilstuna med ank. Eskilstuna 9.50. Detta tåg gick väl troligen också 1969, kanske med något tidigare ankomst. Det är väl inte osannolikt att Ra merutnyttjades i detta tåg. Gick tillbaka samma väg som 784 - 785.
Anders Wejryd
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av Anders Wejryd »

Jag tycker att Ma-loket verkar ha större runda sidofönster än vanligt. Det tyder på att det är Ma 403.
klas blomberg
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:55

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9

Inlägg av klas blomberg »

Huset med takkupor som syns i bakgrunden är definitivt Eskilstuna
Peter Bolin skrev: 25 nov 2024, 22:54
Bild
Ra 9 med persontåg 1969. Även här behöver jag hjälp med att bestämma platsen.
Skärmbild 2024-11-26 211826.png
Skärmbild 2024-11-26 211826.png (1.06 MiB) Visad 139 gånger
Skriv svar