Ombyggnad av Köpenhamn H

mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av mormorsgruvan »

Denna station har flyttats/byggs ny 2 gånger. Men hur skedde trafiken under ombyggnadsperioderna.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Det finns en utmärkt bok utgiven i Danmark som beskriver hur de olika stationerna anlades och avvecklades. Jag har inte tillgång till boken nu, men kortfattat ur mitt bristfälliga minne, är följande en snabb sammanfattning:

Station 1 låg ungefär där København H ligger idag. Station 2 låg ett stenkast från dagens station Vesterport och linjen dit drogs i en helt ny sträckning över Frederiksberg till Hvidovre där väl inte mycket mer än en växel behövde läggas in. Jag är osäker på hur spåret till station 1 hanterades därefter, men jag har för mig att det revs upp. När station 3, dagens station, byggdes, gick tågen mot Roskilde åter över den gamla sträckningen. Efter att station 2 hade rivits, kunde Boulevardbanen mot Østerport anläggas. Mer information finns att läsa i danskspråkiga Wikipedia under uppslagsordet Københavns hovedbangård.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av mormorsgruvan »

Bangården till station 1 låg vinkelrätt mot bangården till station 3.
Att en bangård avslutades med en vändskiva var vanligt förr. Var det inte så för station 1 och 2 ?
Jonny Saljefeldt
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:41

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av Jonny Saljefeldt »

mormorsgruvan skrev: 12 jan 2024, 13:20 Att en bangård avslutades med en vändskiva var vanligt förr. Var det inte så för station 1 och 2 ?
I varje fall fanns en vändskiva på station 2, bild finns i den danska Wikipediaartikeln.
pwiklund
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:10

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av pwiklund »

Det Danska Järnvägsmuseet har en sentida spårplan-skiss för bangården år 1847 i sina samlingar... en scan finns att se här:
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billed ... e=infoview
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av mormorsgruvan »

pwiklund skrev: 13 jan 2024, 01:38 Det Danska Järnvägsmuseet har en sentida spårplan-skiss för bangården år 1847 i sina samlingar... en scan finns att se här:
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billed ... e=infoview
Vognremisen "Tolvkanten" hade denna en vändskiva invändigt ?
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av mormorsgruvan »

Station 3 hade från början en ankomsthall och en avgångshall (väntsal). När försvann dessa.
Har samma systen funnits på någon svensk järnvägsstation ?
Hur många av de tre stationerna har haft en kunglig väntsal ?
Strömgränsreferensen
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 dec 2023, 18:00

Re: Ombyggnad av Köpenhamn H

Inlägg av Strömgränsreferensen »

Välkommen tillbaka mormorsgruvan.
Vad vi vetgiriga flanar har väntat. Men nu är du äntligen här.
Härligt!
Skriv svar