Anordning i oelektrifierat lokstall - men till vad?

Rasmus Axelsson

Anordning i oelektrifierat lokstall - men till vad?

Inlägg av Rasmus Axelsson »

tuta.jpeg
tuta.jpeg (91.01 KiB) Visad 1951 gånger
Denna anordning av metall sitter en bit innanför portarna, på minst två av mellanväggarna i ett svenskt lokstall som mig veterligen aldrig varit elektrifierat. Jag tolkar det som att stången med sin koppling har varit avsedd att föras i vertikal riktning med en möjlig annan vinkel längre uppåt taket. Lådan och "klon" under den, ser nästan ut att ha varit till för att begränsa tillgången till rörelsen.

Kan någon eventuellt berätta vad anordningen har använts till närmare? Har den månde varit avsedd för att reglera eventuella spjäll till rökhuvarna?
Olof W

Re: Anordning i oelektrifierat lokstall - men till vad?

Inlägg av Olof W »

Kan det ha något att göra med rökhuvarna? I vilken ända av spåren satt dessa i just detta lokstall?
/Olof
Ingemar B

Inlägg av Ingemar B »

Verkar vara ett fäste för en vajer i toppen. Kan det vara en åskledare ?
Ingemar
Olof W

Inlägg av Olof W »

Ingemar B skrev: 01 feb 2024, 09:18 Verkar vara ett fäste för en vajer i toppen. Kan det vara en åskledare ?
Ingemar
Aldrig åskledare inomhus. Meningen med dem är att leda energin förbi huset på dess utsida.

/Olof
Rasmus Axelsson

Inlägg av Rasmus Axelsson »

Olof W skrev: 31 jan 2024, 21:41 Kan det ha något att göra med rökhuvarna? I vilken ända av spåren satt dessa i just detta lokstall?
/Olof
Det var min enda riktiga spekulation ovan.

Det ska ha suttit en per spår, rätt nära innanför portarna.
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Den stora klumpen är ju en motvikt och en wire har varit kopplad i toppen så någon typ av taklucka/rökhuv har har nog manövrerats. vilket stall rör det sig om? Det kanske går att se på äldre bilder vad som suttit på taket.
Skriv svar