C9 som BJ 29

BD-
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

C9 som BJ 29

Inlägg av BD- »

Bild
Foton från min samling. Troligen från S O Lundberg i Nässjö förutom den nedersta bilden som kommer från Stig Nyberg.
Bild

Bild
Notera luftbevakningsanordningarna på stationhusets tak.
Bild
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: C9 som BJ 29 -tenderskylten

Inlägg av Anders Sandgren »

På näst sista bilden tycker jag mig se märke efter tenderskylten, vilken tydligen tagits bort på loket. På BJ 51, som såldes till NOJ som nr 37, sedan SJ C7 1774, sitter BJ-skylten alltjämt kvar.
Eller är den bara duktigt övermålad?
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: C9 som BJ 29 -tenderskylten

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 07 feb 2024, 21:41 På näst sista bilden tycker jag mig se märke efter tenderskylten, vilken tydligen tagits bort på loket. På BJ 51, som såldes till NOJ som nr 37, sedan SJ C7 1774, sitter BJ-skylten alltjämt kvar.
Eller är den bara duktigt övermålad?
Har ingen bild där man ser om tenderskylten finns kvar. C9 1821 hade däremot SJ skyltar av masonit ovanpå BJ skyltarna. Skyltarna (iaf från den sida där det finns foton ifrån) försvann ev. när loket stod uppställt en tid i Alvesta. Källa är en privatperson som brukar ha rätt. Enligt samma källa var loket påtänkt som museilok men pannbytet till Prins August prioriterades högre.
Sista bilden som Bengt presenterade är den klassiska bilden i Åmål där man hade samlat ihop de flesta kvarvarande BJ ånglok.
Nedanstående bild kommer nog från S.O Lundberg (kan vara en annan ursprungsfotograf). Alvesta? Vislanda?
1821 C9 foto gm tradera.jpg
1821 C9 foto gm tradera.jpg (111.97 KiB) Visad 883 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: C9 som BJ 29

Inlägg av Anders Sandgren »

Det är ju också möjligt att man bytte tender på BJ 29 under BJ-tiden. I så fall kanske man helt enkelt tog bort skylten på tenderns bakgavel. Jag antar att modernare lok inte hade dessa men att äldre lok hade kvar skyltarna så länge de stämde med loket. C7 1774/NOJ 37/BJ 51 lär ju ha originaltendern kvar.
Skriv svar