[Foto] God Jul och Gott Nytt År

Användarens profilbild
Molin_(HQJ)
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:55

[Foto] God Jul och Gott Nytt År

Inlägg av Molin_(HQJ) »

Jag får väl också passa på att skicka en julhälsning till forumbesökarna och kanske främst till Järnvägsmusei vänner som har gett oss detta nya järnvägshistoriskt forum. Ett stort tack från mig, hoppas att allt kommer att fungera bättre nu, framförallt tillgänglighetsmässigt.

God Jul och Gott Nytt År önskar jag alla forumbesökare !!:-)

Bild
Alex
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 dec 2023, 16:03

Re: [Foto] God Jul och Gott Nytt År

Inlägg av Alex »

Fin bild och lite ovanligt att se bilder från Strömsund. Gissar att det är morgontåget från Östersund vi ser på bilden som bestod av en Y7/Y8 + UF. Ekipaget åkte snålskjuts längst bak med 4552 från Östersund till Ulriksfors och gick sedan ensamt upp till Strömsund. Det vände sedan tämligen omgående tillbaka som 4555 till Ulriksfors. Tvålkoppen lämnades nog kvar i Strömsund. Eftersom 4552 som gick Östersund-Storuman gjorde ett längre uppehåll i Ulriksfors pga. det klassiska fikastoppet så fanns det tid för det. Det kunde ju också finnas resande från Strömsund som ville resa norrut även om det nog var ovanligt. SJ service var dock lite annorlunda då än nu. Det lilla ekipaget med motorvagn och släpvagn stannade sedan kvar i Strömsund/Ulriksfors hela dagen och tjänade som anslutningståg till det tågpar som trafikerade Östersund-Storuman mitt på dagen. Tjänsten avslutades sedan med att följa med det långa kvällståget 4551 ner till Östersund. Motorvagn och UF gick då främst i tåget. Uppgifterna baserar jag på aktuell graf 172 för tiden 28 maj 1972 till 17 juni 1973.

Senaste på 70-talet blev det nog så att dagtåget Östersund-Storuman helt enkelt gick upp och vände i Strömsund. Det fanns tid för det också medan passagerarna fikade i Ulriksfors. Detta förfarande övertogs sedan också av Y1 motorvagnarna innan persontrafiken till Strömsund till sist blev nedlagd. Banan ligger dock kvar och vem vet...
Skriv svar