Då är jag åter med en för tågkunniga basal fråga men jag har googlat och inte funnit svar:
Varför lägre hastighet vid backgång med ånglok?
Vilka loktyper omfattades av detta? Fick tankloken gå i samma hastighet åt båda hållen?
Fanns dessa begränsningar även hos andra typer av lok, med annan framdrift (el, diesel)?
Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
För att många ånglok har sämre gångegenskaper i backriktningen. Hjulställningen och hela underredet brukar vara optimerat för att ge bra gångegenskaper i riktning framåt, det är bl a därför det ofta finns en boggi med löphjul främst. Och i backriktningen får det "bli som det blir". Utan att gå in på olika typer i detalj så kan man rent allmänt säga att detta främst gäller relativt snabba linjelok.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
Ok, så ”A-ände” som teknisk anledning väger tyngre hos ånglok. Det känns logiskt. Sikten borde kunna vara bättre eller likvärdig när loket körs åt fel håll så där borde det inte föreligga hinder? Sen läste jag någonstans att tendern skulle ha en viss vikt för backgång? Blev det vobbel där också, tro?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
De flesta tanklok går lika snabbt åt båda håll. När det gäller tenderlok så beror det ju på tenderna gångegenskaper när den går först och där lastade tendrar går bättre. A-tendrar går bättre än 3-axliga C/L-tendrar. Jag undrar om inte 2-axliga tendrar går som 3-axliga.
Det har ju även förekommit 3-axliga tendrar där bakre axlarna är boggie vilket borde ge bättre gångegenskaper, men de var ovanliga här, förekom nog bara på några USA-tillverkade lok.
Det har ju även förekommit 3-axliga tendrar där bakre axlarna är boggie vilket borde ge bättre gångegenskaper, men de var ovanliga här, förekom nog bara på några USA-tillverkade lok.
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
I Säo stod det förr att tåg som drages av backgående tenderlok fick gå i 60 med boggitender med minst halvt vattenförråd. Backgående tenderlok fick gå i 45 med boggitender med mindre än halvt vattenförråd eller med två- eller treaxlig tender.
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
Fanns det inte även en regel som sa att utan gardjärn i fronten gällde max 40 vilket gjorde att många 2/3-axliga tendrar inte fick gardjärn? 40 eller 45 är ju ingen stor skillnad. Vid backgång är ju tendern i fronten.
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Långsammare ånglok vid backgång (bara ånglok)?
Det står inget om i Säo.Anders Sandgren skrev: ↑12 feb 2024, 11:03 Fanns det inte även en regel som sa att utan gardjärn i fronten gällde max 40 vilket gjorde att många 2/3-axliga tendrar inte fick gardjärn? 40 eller 45 är ju ingen stor skillnad. Vid backgång är ju tendern i fronten.
Jag skrev ovan att; I Säo stod det förr att tåg som drages av backgående tenderlok fick gå i 60 med boggitender med minst halvt vattenförråd. Backgående tenderlok fick gå i 45 med boggitender med mindre än halvt vattenförråd eller med två- eller treaxlig tender.
Detta gällde i 1929 till 1959 års säo men i 1924 års var det 40 rakt av med backgående tenderlok.