Rullande landsväg

Carl-Johan
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 dec 2023, 15:07

Rullande landsväg

Inlägg av Carl-Johan »

En sådan förbindelse fanns en kort tid i Sverige mellan Trelleborg och Skee.

Under vilken tidsperiod gick dessa tåg och vem var operatör?

//Carl-Johan Jargenius
Jim Hansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Jim Hansson »

SJ Gods körde sådana under den sista tiden jag var SJ-lokförare i Helsingborg. D v s innan sista augusti 1997.
Jim
Lennart Fransson
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Lennart Fransson »

Carl-Johan skrev: 15 feb 2024, 18:59 En sådan förbindelse fanns en kort tid i Sverige mellan Trelleborg och Skee.

Under vilken tidsperiod gick dessa tåg och vem var operatör?

//Carl-Johan Jargenius
Det var väl inte Skee utan den linjeplats som hette Strömstads Godsbangård (eller Strömstad Godsbangård?) som var norra punkten. Som Jim redan svarat gick de kortare perioder något år i slutet 1990-talet, jag hade spontant gissat 1996.
Jim Hansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Jim Hansson »

Lennart Fransson skrev: 16 feb 2024, 05:31
Carl-Johan skrev: 15 feb 2024, 18:59 En sådan förbindelse fanns en kort tid i Sverige mellan Trelleborg och Skee.

Under vilken tidsperiod gick dessa tåg och vem var operatör?

//Carl-Johan Jargenius
Det var väl inte Skee utan den linjeplats som hette Strömstads Godsbangård (eller Strömstad Godsbangård?) som var norra punkten. Som Jim redan svarat gick de kortare perioder något år i slutet 1990-talet, jag hade spontant gissat 1996.
Jag trodde Skee och Strömstad Godsbangård var samma sak :-)
Det var i alla fall till godsbangården de gick.
Jim
Bonz
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 08:02

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Bonz »

Godsbangården i Strömstad ligger mellan Skee och Strömstad station, kallades för Myren. Där gjordes en ny ramp för detta tåg, invigdes med pompa och ståt av SJ Gd på den tiden.
Blev ingen succé, gick något halvår tror jag. Tanken var att chaufförerna skulle vila ner till Trelleborg, det fanns sovvagnar med i tåget.
Lennart Fransson
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Lennart Fransson »

Jim Hansson skrev: 16 feb 2024, 20:32
Lennart Fransson skrev: 16 feb 2024, 05:31
Carl-Johan skrev: 15 feb 2024, 18:59 En sådan förbindelse fanns en kort tid i Sverige mellan Trelleborg och Skee.

Under vilken tidsperiod gick dessa tåg och vem var operatör?

//Carl-Johan Jargenius
Det var väl inte Skee utan den linjeplats som hette Strömstads Godsbangård (eller Strömstad Godsbangård?) som var norra punkten. Som Jim redan svarat gick de kortare perioder något år i slutet 1990-talet, jag hade spontant gissat 1996.
Jag trodde Skee och Strömstad Godsbangård var samma sak :-)
Det var i alla fall till godsbangården de gick.
Jim
Skee km 173+369, Strömstad gbg km 178+475, Strömstad 180+486 enligt c:a 50 år gammal linjebok, Infarten till Smd stod då på km 179+686.
Torbjörn Mårtensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 dec 2023, 19:18

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Torbjörn Mårtensson »

Skee var temporär slutstation för Bohusbanan eftersom man tänkt fortsätta in i Norge. Skee-Strömstad byggdes som privatbana.
Jim Hansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Rullande landsväg

Inlägg av Jim Hansson »

Enligt dåvarande projektchefen för den rullande landsvägen till Strömstad Gbg gick det i stöpet för att chaufförerna inte ville åka med tåget, då de inte fick någon lön när de inte körde. Samma källa sade även att det hade varit billigare för Vägverket att låta lastbilarna åka med gratis på Vägverkets bekostnad än att ha dem att slita på vägarna.
Jim
Skriv svar