Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Postat: 20 maj 2024, 14:50
Betr diskussion om SJ vagn Ao2 m fl.
SJ hade inga personvagnar för trafiken till Tyskland. Det var Preussens ansvar att stå för personvagnarna. SJ stod för sovvagnarna. Postvagnarna och de kombinerade person- och bagagevagnarna delade KPEV och SJ på.
Här skiss på den tyska sovvagnen enligt ritning preussiska statsbanornas ritning Bc36: Även Mecklenburg hade sådana vagnar, för färjetrafiken till Danmark. Korglängden är 19200 mm.
SJ:S Ao2 Korglängden är 19420 mm.
Skiss på den tyska kombinerade tredjeklass- och bagagevagnen enligt ritning Be286: De var en variant på den vanliga C4ü-vagnen enligt ritning Ia1A. 1925 byggdes de om till att bli just sådana vagnar, skiss C4ü-pr09/25.
SJ:s CFo2 Även SJ:s vagnar hade ursprungligen i godsutrymmet en precis likadan bänk för tullklarering, som de tyska vagnarna hade.
Den tyska postvagnen (okänd ritningsbeteckning, men eventuellt DIV B): Vagnarna ingick i en liten serie med provvagnar. Färjevagnarna var tre stycken med nummer 2704-2706. De var de enda vagnarna med just den planlösningen.
SJ:s Do2: Berra
SJ hade inga personvagnar för trafiken till Tyskland. Det var Preussens ansvar att stå för personvagnarna. SJ stod för sovvagnarna. Postvagnarna och de kombinerade person- och bagagevagnarna delade KPEV och SJ på.
Här skiss på den tyska sovvagnen enligt ritning preussiska statsbanornas ritning Bc36: Även Mecklenburg hade sådana vagnar, för färjetrafiken till Danmark. Korglängden är 19200 mm.
SJ:S Ao2 Korglängden är 19420 mm.
Skiss på den tyska kombinerade tredjeklass- och bagagevagnen enligt ritning Be286: De var en variant på den vanliga C4ü-vagnen enligt ritning Ia1A. 1925 byggdes de om till att bli just sådana vagnar, skiss C4ü-pr09/25.
SJ:s CFo2 Även SJ:s vagnar hade ursprungligen i godsutrymmet en precis likadan bänk för tullklarering, som de tyska vagnarna hade.
Den tyska postvagnen (okänd ritningsbeteckning, men eventuellt DIV B): Vagnarna ingick i en liten serie med provvagnar. Färjevagnarna var tre stycken med nummer 2704-2706. De var de enda vagnarna med just den planlösningen.
SJ:s Do2: Berra