Sitter och kollar på gamla bilder från Hamra järnväg Tullinge/Tumba.
Från grustaget gick ett 600 mm smalspår ner till "Ångbåtsbryggan" där det tydligen innan hade delat sig till två spår.
Men som ni ser på bilden ser det rejält brant ut ner till bryggan.
Jag har svårt att se att ett litet ånglok tar sig ner dit. Eller upp.
Men det ser ut som någon sorts kabel som går mellan rälerna, och det ser ut som den ligger på några rullar med jämna mellanrum i spåret.
Kan det varit så att vagnarna drogs upp med kabel nedifrån bryggan?
https://www.bildtagg.se/bild/oxrcwrt1nf7wtdq8jc0ll1
Hamra Järnväg
Re: Hamra Järnväg
Winsch och kablar och kablar som drogs av lok var vanliga sätt att förflytta vagnar så din förmodan kan mycket väl vara rätt.
Bilden
Bilden
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Hamra Järnväg
Var trafiken så omfattande att "dubbelspår" behövdes ur kapacitetssynpunkt? Troligen inte, men arrangemanget tyder väl på att man tänkt sig åtminstone delvis använda gravitation som drivkraft. Med en vagn på vart spår kunde man ju ha balanserat vagnarnas tara till att inte belasta drivningen. Och om godsflödet också var rimligt balanserat med viss övervikt för avgående fanns ännu mer drivkraftbesparing att vinna.
Re: Hamra Järnväg
Ja, man ser också på en gammal karta att de två spåren ner till bryggan i sjön är utritade mer som en linbana än tågspår.
Så det stämmer nog som du säger Ulf.
Så det stämmer nog som du säger Ulf.