Sida 1 av 1

ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 01 mar 2024, 19:29
av BD-
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 02 mar 2024, 12:16
av anders_w
A-C-A var mig en udda axelföljd.

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 02 mar 2024, 13:09
av mormorsgruvan
Som jämförelse kan nämnas att de 3 första F-loken kostade 420.000:- styck.

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 02 mar 2024, 14:37
av BD-
anders_w skrev: 02 mar 2024, 12:16 A-C-A var mig en udda axelföljd.
Borde nog ha skrivits Ao' C Ao'.

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 02 mar 2024, 17:48
av anders_w
BD- skrev: 02 mar 2024, 14:37 Borde nog ha skrivits Ao' C Ao'.
Jag reagerar främst på att man alltså skulle ha en svängande drivaxel i vardera änden. Bisselboggie med motor?

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 02 mar 2024, 19:53
av torbjorn_forsman
Ja, som synes om man läser igenom hela textmassan i anbudet.

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 02 mar 2024, 20:29
av mormorsgruvan
[/quote]

Jag reagerar främst på att man alltså skulle ha en svängande drivaxel i vardera änden. Bisselboggie med motor?
[/quote]
Tror inte det skulle vara något problem för ett godstågslok. Ett mallet-lok har ju en avsevärd massa i sin boggie.

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 03 mar 2024, 14:53
av Anders Sandgren
Varför står det 4st KJ137-motorer? Det behövs väl bara två?

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 03 mar 2024, 19:05
av Eje Larsson
Tack för att du delar med dig.

Re: ASEA anbud 9 sälltågslok 1-C-1 och 8 godstågslok A-C-A

Postat: 03 mar 2024, 20:48
av Peter Lidskog
Anders Sandgren skrev: 03 mar 2024, 14:53 Varför står det 4st KJ137-motorer? Det behövs väl bara två?
Godstågsloken visar bara de 2 KJ67 tilläggsmotorerna, så antagligen är de 4 KJ137 motorerna för ett lok av vardera typen. Kanske ville man visa på fördelarna med standardisering?