Sida 1 av 1
Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 17 mar 2024, 17:25
av Jan_Murberger
Vad jag kan se finns bara vagnvågar på större bangårdar? Tog man in lokalgodståg med ”godtyckligt” lastade vagnar och vägde in dom för fjärren? Vilka var kriterierna för att motivera en våg? Minsta bangård med våg? Sen läste jag någonstans att reparatören bodde i en kaminuppvärmd finka. Det låter supermysigt. Bilder på en sådan? Bilder av pågående vågrevision?
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 17 mar 2024, 20:18
av ”Baronen”
Våg fanns exempelvis i Ed och Sunne för att nämna två exempel på icke storstationer. Fler exempel finns så klart.
Hlsn.
A.Svenson
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 17 mar 2024, 23:39
av Thomas Tell
I Forserum mellan Jönköping och Nässjö fanns en vagnvåg.
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 17 mar 2024, 23:58
av Ola Almquist
”Baronen” skrev: ↑17 mar 2024, 20:18
Våg fanns exempelvis i Ed och Sunne för att nämna två exempel på icke storstationer. Fler exempel finns så klart.
Hlsn.
A.Svenson
Visst. Stationer med vagnvågar vid 1919 års slut finns angivna i Sveriges järnvägar 1921 av Carl Olofsson.
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 18 mar 2024, 07:14
av mormorsgruvan
Jan_Murberger skrev: ↑17 mar 2024, 17:25
Vad jag kan se finns bara vagnvågar på större bangårdar?
Föreningsstationer hade oftast vagnvåg. Ett exempel på en liten föreningsstation med vagnvåg är S:t Olof. (Tyvärr har museijärnvägen där inte återuppfört vagnvågen).
Stationer med stor vagnslasttrafik hade oftast en vagnvåg. Ett exempel på en liten sådan station är Skivarps sockerbruk.
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 18 mar 2024, 08:55
av Per Ljungberg
Även Alingsås hade vagnvåg. Den nya godsbangården i Jönköping har/hade(?) hade en då modern vagnvåg utanför ställverkshuset. Förmodligen fanns även en vagnvåg på Jönköping C dessförinnan.
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 18 mar 2024, 17:50
av Olof W
Ett annat exempel på en mindre station med vagnvåg är Limhamn. Den var inte föreningsstation men hade ändå våg. Kanske för att det var mer praktiskt att väga där än i Malmö.
/Olof
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 18 mar 2024, 18:14
av Lennart Fransson
När jag började vid SJ för snart 40 år sedan användes vågarna fortfarande. T ex Växjö, Lessebo, Emmaboda och Nybro hade våg, övriga stationer mellan Alvesta och Kalmar hade inte. Som jag minns det från den tiden användes vågarna sällan för taxering av frakten, priset var ofta bestämt i förväg, och endast vid misstanke om överlast eller kraftigt snedbelastning blev det en sväng till vågen. Däremot vägdes ofta samma vagn både tom och lastad på uppdrag av avsändare eller mottagare vid vissa godsslag, inte minst skrot.
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Postat: 18 mar 2024, 18:27
av mormorsgruvan
Olof W skrev: ↑18 mar 2024, 17:50
Ett annat exempel på en mindre station med vagnvåg är Limhamn. Den var inte föreningsstation men hade ändå våg. Kanske för att det var mer praktiskt att väga där än i Malmö.
/Olof
Limhamn hade en omfattande vagnslasttrafik. Började dock minska på 1960-talet.